Outsourcing går galt seks ud af ti gange

Det går mere galt end godt med outsourcing, konkluderer analysefirmaet Compass på baggrund af en undersøgelse af outsourcing i 8.000 virksomheder.

Outsourcing mislykkes oftere end det lykkes, og kunder og leverandører må ofte dele ansvaret, konkluderer analysefirmaet Compass i en ny undersøgelse.

I 58 procent af tilfældene går det galt i forhold til outsourcingaftalerne på grund af bristede forventninger.

- Både køber og sælger har for høje forventninger, siger seniorkonsulent Anders Edlund fra Compass til Computersweden og fortsætter:

- Ofte bliver konsekvensen en ulmende utilfredshed, som så småt munder ud i uenighed omkring pris, eller at kunden synes leverandøren ikke er tilstrækkeligt aktiv, siger Anders Edlund.

Kunderne går ofte galt i byen ved ikke at have en gennemarbejdet strategi og ikke på forhånd vide, hvad de præcist vil have.

I andre tilfælde er det leverandøren, der ikke kan leve op til, hvad der bliver lovet, og et generelt problem er dårlig projektledelse, anfører seniorkonsulenten.

Egentlige brud på indgåede aftaler er imidlertid en sjælden konsekvens.

Virksomhederne vælger til gengæld ofte at udnytte klausuler om opsigelse i kontrakterne, så en oprindeligt femårig aftale for eksempel ophører efter tre år, viser undersøgelsen.

Undersøgelsen er baseret på svar fra 8.000 virksomheder.

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S