Outsourcing går galt seks ud af ti gange

Det går mere galt end godt med outsourcing, konkluderer analysefirmaet Compass på baggrund af en undersøgelse af outsourcing i 8.000 virksomheder.

Outsourcing mislykkes oftere end det lykkes, og kunder og leverandører må ofte dele ansvaret, konkluderer analysefirmaet Compass i en ny undersøgelse.

I 58 procent af tilfældene går det galt i forhold til outsourcingaftalerne på grund af bristede forventninger.

- Både køber og sælger har for høje forventninger, siger seniorkonsulent Anders Edlund fra Compass til Computersweden og fortsætter:

- Ofte bliver konsekvensen en ulmende utilfredshed, som så småt munder ud i uenighed omkring pris, eller at kunden synes leverandøren ikke er tilstrækkeligt aktiv, siger Anders Edlund.

Kunderne går ofte galt i byen ved ikke at have en gennemarbejdet strategi og ikke på forhånd vide, hvad de præcist vil have.

I andre tilfælde er det leverandøren, der ikke kan leve op til, hvad der bliver lovet, og et generelt problem er dårlig projektledelse, anfører seniorkonsulenten.

Egentlige brud på indgåede aftaler er imidlertid en sjælden konsekvens.

Virksomhederne vælger til gengæld ofte at udnytte klausuler om opsigelse i kontrakterne, så en oprindeligt femårig aftale for eksempel ophører efter tre år, viser undersøgelsen.

Undersøgelsen er baseret på svar fra 8.000 virksomheder.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere






White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis