Nykredit-kunder er bedre tjent med BI

Nykredits kunder er bedre tjent med de muligheder, som Business Intelligence (BI) tilfører koncernen, end de er med at have en fast personlig kunderådgiver, mener vicedirektør i Nykredit.

Kunderne vil have den samme, faste kunderådgiver i banken.

Kravet er i top tre over bankkunders krav til banken i samtlige undersøgelser, som vicedirektør Flemming Haahr Vesterbrandt har gransket de seneste 20 år.

Men det er kun noget, kunderne tror, for de tager faktisk fejl, mener vicedirektøren.

- I virkeligheden vil de have, at de bliver genkendt og godskrevet den goodwill, de har opsparet, siger Flemming Haahr Vesterbrandt.

Det har Nykredit-koncernen, der har udbygget den oprindelige realkredit-forretning med bank, forsikring, pensionsprodukter med videre, taget konsekvensen af.

Indsamler al information

Koncernen har siden slutningen af halvfemserne bygget på en CRM-løsning fra amerikanske Siebel og siden tilføjet en Business Intelligence-løsning.

Løsningen er en udløber af en multikanal-strategi, hvor kunden skal have den optimale betjening, uanset om kunden vælger kontakt via telefon, internet, personligt eller per post.

Nykredit indsamler al den information, det kan lade sig gøre fra kommunikationen med kunden.

Informationen gemmes og anvendes både i den efterfølgende betjening af kunden, i intern planlægning og i markedsføringsaktiviteter.

Kun i de tungere rådgivningsspørgsmål bliver der koblet en fast medarbejder på et forløb. Det kunne for eksempel være i pensionsspørgsmål, oplyser Flemming Haahr Vesterbrandt.

Information her og nu

Overbygningen med Business Intelligence trækker på de registrerede oplysninger og giver overblikket over aktiviteterne.

For eksempel er det muligt hele tiden at følge status for, hvor travlt der er i butikken og hvor langt de enkelte aktiviteter er, her og nu.

Ifølge vicedirektøren er det klart en fordel i forhold til, hvis informationerne først var tilgængelige, i det øjeblik, aktiviteterne blev bogført og efterfølgende fremgår af en resultatopgørelse.

På vicedirektørens pc-skærm kan han minut for minut se, hvordan totalbilledet ser ud.

Hvor mange forespørgsler, der for eksempel er på nye lønkonti, hvor mange lånetilbud der mundtligt er acccepteret, men endnu ikke underskrevet og så videre.

Er der specielt pres på telefonerne i formiddagstimerne, kan der indkaldes ekstra personale til telefonerne.

- Det er mere at kigge igennem forruden, end det er at kigge i bakspejlet, siger Flemming Haahr Vesterbrandt.

Vicedirektøren er ikke i tvivl. Internt får Nykredit en mere effektiv udnyttelse af ressourcerne, og kunderne får en fuldgod erstatning for den personlige kunderådgiver.

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Sikkerhed | Aarhus C

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

22. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S