Nykredit-kunder er bedre tjent med BI

Nykredits kunder er bedre tjent med de muligheder, som Business Intelligence (BI) tilfører koncernen, end de er med at have en fast personlig kunderådgiver, mener vicedirektør i Nykredit.

Kunderne vil have den samme, faste kunderådgiver i banken.

Kravet er i top tre over bankkunders krav til banken i samtlige undersøgelser, som vicedirektør Flemming Haahr Vesterbrandt har gransket de seneste 20 år.

Men det er kun noget, kunderne tror, for de tager faktisk fejl, mener vicedirektøren.

- I virkeligheden vil de have, at de bliver genkendt og godskrevet den goodwill, de har opsparet, siger Flemming Haahr Vesterbrandt.

Det har Nykredit-koncernen, der har udbygget den oprindelige realkredit-forretning med bank, forsikring, pensionsprodukter med videre, taget konsekvensen af.

Indsamler al information

Koncernen har siden slutningen af halvfemserne bygget på en CRM-løsning fra amerikanske Siebel og siden tilføjet en Business Intelligence-løsning.

Løsningen er en udløber af en multikanal-strategi, hvor kunden skal have den optimale betjening, uanset om kunden vælger kontakt via telefon, internet, personligt eller per post.

Nykredit indsamler al den information, det kan lade sig gøre fra kommunikationen med kunden.

Informationen gemmes og anvendes både i den efterfølgende betjening af kunden, i intern planlægning og i markedsføringsaktiviteter.

Kun i de tungere rådgivningsspørgsmål bliver der koblet en fast medarbejder på et forløb. Det kunne for eksempel være i pensionsspørgsmål, oplyser Flemming Haahr Vesterbrandt.

Information her og nu

Overbygningen med Business Intelligence trækker på de registrerede oplysninger og giver overblikket over aktiviteterne.

For eksempel er det muligt hele tiden at følge status for, hvor travlt der er i butikken og hvor langt de enkelte aktiviteter er, her og nu.

Ifølge vicedirektøren er det klart en fordel i forhold til, hvis informationerne først var tilgængelige, i det øjeblik, aktiviteterne blev bogført og efterfølgende fremgår af en resultatopgørelse.

På vicedirektørens pc-skærm kan han minut for minut se, hvordan totalbilledet ser ud.

Hvor mange forespørgsler, der for eksempel er på nye lønkonti, hvor mange lånetilbud der mundtligt er acccepteret, men endnu ikke underskrevet og så videre.

Er der specielt pres på telefonerne i formiddagstimerne, kan der indkaldes ekstra personale til telefonerne.

- Det er mere at kigge igennem forruden, end det er at kigge i bakspejlet, siger Flemming Haahr Vesterbrandt.

Vicedirektøren er ikke i tvivl. Internt får Nykredit en mere effektiv udnyttelse af ressourcerne, og kunderne får en fuldgod erstatning for den personlige kunderådgiver.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Comm2ig

    Er vanens magt den største trussel for cirkulær transformation i IT-branchen?

    IT-branchen står for 4% af CO2-udledningen, men vi udskifter vores udstyr langt oftere, end behovet retfærdiggør.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Steno Diabetes Center Copenhagen

    Fremadskuende datatalent til digital transformation

    Københavnsområdet

    TV2

    Android App Developer til TV 2

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S