Undersøgelse skal kortlægge dankortfejl

PBS har nu iværksat en storstilet undersøgelse, der skal undersøge dankortproblemerne til bunds. Alle sten bliver vendt, lover PBS, der vil følge 2.000 dankort fra producent til slutbruger.

Mens danskerne fortsat lystigt betaler med magnetstriben, har PBS og Finansrådet nu iværksat en omfattende undersøgelse af alle knudepunkterne i det nye chipdankortsystem.

Undersøgelsen forventes afsluttet omkring årsskiftet, og et uvildigt firma vil nu blive trukket ind over for at sikre troværdigheden.

Den storstilede undersøgelse, der netop nu er i sin indledende fase, kommer efter lang tids hårdt blæsevejr om problemer med både transaktionstider, defekte chips og banker, der ikke selv benytter chippen - end ikke i deres hæveautomater.

Balladen fik i august økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen (K) til at skride ind og afkræve Finansrådet en forklaring på problemernes omfang og det er det, den nystartede undersøgelse skal bidrage til at kortlægge.

- Vi er endnu ikke stødt på noget alarmerende, men vi er fast besluttet på at få fundet de fejl, systemet indeholder. Derfor må vi nu bruge den tid og de ressourcer, det kræver, på at komme hele vejen rundt, siger direktør for betalingskort hos PBS, Niels Hilbard.

Følger 2.000 dankort

Han henviser til, at bankerne har udskudt hele projektet to år. Denne periode betragtes som en testperiode, og først ved indgangen til 2008 skal dankortets chip være i brug, hvis butikkerne vil gøre sig forhåbninger om at få tab som følge af fusk erstattet.

En del af undersøgelsen er, at 2.000 dankort udtages til en grundig test, hvor kortet følges hele vejen fra producent til slutbruger. Herefter afprøves dankortet i chiplæsere, mens det løbende testes for svagheder og fejl.

En af ideerne er at få opklaret, om der undervejs er faktorer, som har indflydelse på dankortets funktionalitet. Tidligere har Dankort A/S haft Post Danmarks sorteringsmaskiner mistænkt for at bøje kuverterne med kort så meget, at chippen gik løs. Det skal nu afdækkes, om tilsvarende svagheder findes andre steder i systemet.

I juni, da Computerworld første gang beskrev problemet med defekte dankort, fortalte Skandiabankens direktør, Henrik Vad, at særligt de første sendinger af Dankort var urimeligt fejlbehæftede. Dengang skulle 3,5 millioner dankort produceres inden for en meget kort periode, men presset på producenterne er nu aftaget.

PBS betaler

Niels Hilbard erkender svagheden i, at kun nyproducerede kort bliver undersøgt. Alligevel mener han, at PBS nok skal fange alle de fejlbehæftede kort.

Hos Dansk Handel og Service er der tilfredshed med den strategi, som PBS nu har lanceret.

- Det viser, at bankerne og PBS har taget vores indvendinger alvorligt og nu er trukket i arbejdstøjet. Det betragter vi som et seriøst og positivt forsøg på at få systemet til at virke, siger direktør i Dansk Handel og Service Kim Munck Lendal.

Udgiften til undersøgelsen betales af PBS, der garanterer, at hverken forbrugere eller handlende vil få udgifter til fejlretningen.

Denne artikel stammer fra fredagens trykte udgave af Computerworld.

Læses lige nu

    Politiets Efterretningstjeneste

    Configuration Management i frontlinjen hos PET

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    AI Systemarkitekt til opbygning af Forsvarets nye IT-platform

    Københavnsområdet

    Djurslands Bank

    IT-supporter til Djurslands Bank

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S