Ansat hang på mobilregning efter konkurs

En sælger kom til at hænge på en mobilregning på 14.000 kroner, da arbejdsgiveren gik konkurs. En fejl hos TDC betød, at sælgeren ikke fik oplyst, at arbejdsgiveren ikke betalte regningerne.

Sælger Leif Sørensen kom til at hænge på en mobilregning på 14.215 kroner, da arbejdsgiveren Medicotech gik konkurs.

Det får nu Leif Sørensen til i Månedsmagasinet Sælgeren at råde andre ansatte til at lade arbejdsgiveren overtage abonnementet på arbejdstelefonen eller på anden måde sikre, at arbejdsgiveren rent faktisk betaler regningerne.

Da Leif Sørensen i 2001 blev ansat i Medicotech aftalte han med arbejdsgiveren, at han skule benytte sin egen mobiltelefon, men at regningerne skulle sendes til arbejdsgiveren.

Det fortryder han bittert i dag. En fejl i TDC's faktureringssystem betød, at ubetalte mobilregninger - uden Leif Sørensens vidende - hobede sig op i Medicotech, der var kommet i økonomiske vanskeligheder.

Da Medicotech gik konkurs, dumpede regningerne i stedet ind af brevsprækken hos en forundret Leif Sørensen.

- Jeg anede ikke, at firmaets økonomi skrantede, siger Leif Sørensen til Månedsmagasinet Sælgeren.

TDC oplyser, at ubetalte regninger normalt prompte følges op med rykkere, og at telefonen lukkes inden for en måned, hvis betalingen fortsat udebliver.

Leif Sørensen forstår derfor ikke, at TDC hverken lukkede telefonen eller sendte rykkere til ham, da arbejdsgiveren ikke længere betalte regningerne.

TDC forklarer de manglende rykkere med en fejl ved overgangen til et nyt faktureringssystem i 2002. Trods fejlen fastholder TDC kravet mod Leif Sørensen.

Lederen af TDC's juridiske afdeling, advokat Christian Voetmann, siger til Månedsmagasinet Sælgeren, at udsendelsen af rykkerbreve først og fremmest er en service i forhold til kunderne.

- Så selv om vi har begået en fejl, og først har rykket Leif Sørensen senere end normalt, er kunden ifølge abonnementsvilkårene stadig juridisk forpligtet til at betale, siger Christian Voetmann.

Han erkender dog, at der i den konkrete sag er ydet for dårlig kundeservice og oplyser endvidere, at TDC's indkøringsproblemer med regningssystemet er løst.

Annonceindlæg fra QNAP

QNAP High Availability sikrer kontinuerlig storage-tjeneste og systemtilgængelighed

QNAP High Availability er nem at implementere og bruge – og omkostningseffektiv. Perfekt til mindre virksomheder og professionelle med små budgetter.

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S