Warcraft-pest kan give ny viden om epidemier

Spillernes reaktioner på udbrud af virtuelle sygdomme, som det skete for nylig i spillet World of Warcraft, kan måske give værdifuld viden om, hvordan epidemier i den virkelige verden skal tackles.

Online-rollespillet World of Warcraft blev for nylig hærget af et virtuelt udbrud af en sygdom, som slog et utal af spillernes helte ihjel.

For spillerne var sygdommen en fejl i spillet, som kun var en kortvarig gene.

Men for forskerne, der vil vide mere om, hvordan befolkningen reagerer på en epidemi, kan den virtuelle pest være lærerig. Det skriver nyhedstjenesten CNet.

Spillernes reaktioner online afspejler i mange andre henseender, hvordan de ville reagere i den virkelige verden.

- Ligesom en virus i den virkelige verden har instruktioner for dens opførsel lagret i dens DNA, så har du også i den virtuelle verdens epidemier et stykke kode, der instruerer sygdommen i, hvad den skal gøre, siger lektor Yasmin Kafai fra UCLA til CNet.

Hun ser virtuelle verdener som World of Warcraft som glimrende laboratorier til at studere, hvordan folk opfører sig, når de støder på et udbrud.

Spillerne i World of Warcraft fandt ud af, at pesten kun spredtes inden for en kort afstand af de spilpersoner, der bar sygdommen. Derfor lærte de at holde sig væk fra de personer, der var smittebærere.

Sygdommen var ikke oprindeligt programmeret til at være en pest, der skulle hærge byerne i World of Warcraft. Der var tale om en magisk sygdom, som var en del af en kamp for spilpersoner på spillets højeste niveau.

En programmeringsfejl betød imidlertid, at spillerne kunne tage sygdommen med sig gennem de tamme dyr, de kan få til at slås for sig.

Dermed kom sygdommen til de store byer, hvorefter den kunne sprede sig mellem spillerne. Udgiveren af World of Warcraft, Blizzard, har siden ændret sygdommen for at undgå, at spillerne spreder den for at genere dem, der spiller på spillets lavere niveauer.

Et af de aspekter ved en virtuel epidemi, som forskerne kan lære af gennem online-spillene, vil være hvordan information om sygdommen og forholdsregler over for den spreder sig mellem spillerne.

I de virtuelle spilverdener er det let at overvåge kommunikationen og på den måde finde mønstre, der kan bruges til at forbedre kommunikationen i tilfælde af en epidemi i den virkelige verden.

- Hvordan får vi information ud til folk? Det er et stort problem at få oplysningerne ud til folk i rette tid og med den rigtige information, siger lektor i medicin Alan Tice fra University of Hawaii til CNet.

En anden amerikansk forsker, Nina Fefferman fra Tufts University, har i kølvandet på Warcraft-pesten forslået at gennemføre et mere planlagt studie i samarbejde med en spiludgiver, skriver CNet.

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Nordjylland

    IT-Forsyningen I/S

    It-arkitekt

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird