Warcraft-pest kan give ny viden om epidemier

Spillernes reaktioner på udbrud af virtuelle sygdomme, som det skete for nylig i spillet World of Warcraft, kan måske give værdifuld viden om, hvordan epidemier i den virkelige verden skal tackles.

Online-rollespillet World of Warcraft blev for nylig hærget af et virtuelt udbrud af en sygdom, som slog et utal af spillernes helte ihjel.

For spillerne var sygdommen en fejl i spillet, som kun var en kortvarig gene.

Men for forskerne, der vil vide mere om, hvordan befolkningen reagerer på en epidemi, kan den virtuelle pest være lærerig. Det skriver nyhedstjenesten CNet.

Spillernes reaktioner online afspejler i mange andre henseender, hvordan de ville reagere i den virkelige verden.

- Ligesom en virus i den virkelige verden har instruktioner for dens opførsel lagret i dens DNA, så har du også i den virtuelle verdens epidemier et stykke kode, der instruerer sygdommen i, hvad den skal gøre, siger lektor Yasmin Kafai fra UCLA til CNet.

Hun ser virtuelle verdener som World of Warcraft som glimrende laboratorier til at studere, hvordan folk opfører sig, når de støder på et udbrud.

Spillerne i World of Warcraft fandt ud af, at pesten kun spredtes inden for en kort afstand af de spilpersoner, der bar sygdommen. Derfor lærte de at holde sig væk fra de personer, der var smittebærere.

Sygdommen var ikke oprindeligt programmeret til at være en pest, der skulle hærge byerne i World of Warcraft. Der var tale om en magisk sygdom, som var en del af en kamp for spilpersoner på spillets højeste niveau.

En programmeringsfejl betød imidlertid, at spillerne kunne tage sygdommen med sig gennem de tamme dyr, de kan få til at slås for sig.

Dermed kom sygdommen til de store byer, hvorefter den kunne sprede sig mellem spillerne. Udgiveren af World of Warcraft, Blizzard, har siden ændret sygdommen for at undgå, at spillerne spreder den for at genere dem, der spiller på spillets lavere niveauer.

Et af de aspekter ved en virtuel epidemi, som forskerne kan lære af gennem online-spillene, vil være hvordan information om sygdommen og forholdsregler over for den spreder sig mellem spillerne.

I de virtuelle spilverdener er det let at overvåge kommunikationen og på den måde finde mønstre, der kan bruges til at forbedre kommunikationen i tilfælde af en epidemi i den virkelige verden.

- Hvordan får vi information ud til folk? Det er et stort problem at få oplysningerne ud til folk i rette tid og med den rigtige information, siger lektor i medicin Alan Tice fra University of Hawaii til CNet.

En anden amerikansk forsker, Nina Fefferman fra Tufts University, har i kølvandet på Warcraft-pesten forslået at gennemføre et mere planlagt studie i samarbejde med en spiludgiver, skriver CNet.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S