Under medicinstudiet blev Martin Vesterby som lægevikar træt af at spilde sin tid på at ringe til en lang række kollegaer flere gange om dagen, når planlagte operationer skulle flyttes eller aflyses.
- Når der eksempelvis kom akutte patienter brugte jeg meget tid på at ringe eller gå rundt på gangene for at gentage den samme besked til forskellige faggrupper, så alle kendte den nye plan, siger Martin Vesterby.
Derfor gik han sammen med Århus-firmaet LBJ i gang med at udvikle et overvågningssystem, der via informationstavler på sygehuset kunne holde de relevante medarbejdere opdateret på patienternes status.
Visuel information
Resultatet af arbejdet blev løsningen NEPO, der nu er købt af it-virksomheden Capgemini, som blandt andet leverer løsninger til elektroniske patientjournaler.
Systemet bag løsningen udviklede den nu færdiguddannede læge Martin Vesterby efter at have analyseret arbejdsgangene på to afdelinger på Århus Amtssygehus.
I første omgang overvejede Martin Vesterby at udstyre medarbejderne med håndholdte computere, men systemet blev i stedet baseret på informationstavler på afdelingerne.
På tavlerne informeres personalet ved hjælp af blandt andet farvekoder om, hvor patienterne befinder sig i patientforløbet. Tavlerne følger samme princip, som benyttes til at informere passagerer i en lufthavn om flytrafikken.
- Løsningen visualiserer for personalet, hvilke opgaver, der er i gang lige nu, og hvilke opgaver der eksempelvis er forsinkede. På den måde kan de relevante personer selv holde sig orienteret, siger Martin Vesterby.
Bedre patient-statistik
Det øgede overblik over patienternes status gør det nemmere for personalet at planlægge arbejdet og informere patienterne korrekt, mener afdelingsdirektør Ole Bach Andersen i it-virksomheden Capgemini.
Capgemini har købt løsningen af Martin Vesterby med henblik på videreudvikling sammen med blandt andet virksomhedens booking-moduler til sygehuse.
- Løsningen gør selve prioriteringsøvelsen nemmere. Samtidig sænker det stressniveauet, at personalet selv kan følge med i, hvilke opgaver der venter, siger Ole Bach Andersen.
På længere sigt vil løsningen endvidere gøre det muligt i højere grad at indsamle data og lave statistik på patientforløbene med henblik på at optimere arbejdsgangene på de enkelte afdelinger.