IP-telefoni skaber kaos hos ToldSkat

Skiftet til en delvist IP-baseret telefonløsning fra TDC skaber telefonkaos i den nye skatteenhed SKAT, der fra tirsdag er blevet en realitet som afløser for det tidligere ToldSkat.

Borgerne har haft mere end svært ved at komme igennem til den nye skatteenhed SKAT, der fra tirsdag er blevet en realitet som en fusion af ToldSkat og de kommunale skatteforvaltninger.

Problemerne har i forskelligt omfang plaget den nye skatteenhed hele tirsdagen og skyldes ifølge SKAT store omlægninger af telefonsystemet.

I forbindelse med fusionen af ToldSkat og de kommunale skatteforvaltninger indføres der delvist IP-telefoni i SKAT.

I første omgang skifter 3.000 af de 10.000 medarbejdere i den nye enhed til IP-telefoni, der leveres af TDC.

Samtidig etableres der et nyt fælles kundecenter, der skal håndtere de op mod 5,5 millioner årlige telefonopkald.

Ifølge presserådgiver i SKAT, Henriette Kinnunen, skyldes vanskelighederne med at komme igennem til SKAT, at det nye fælles kundecenter har problemer med at stille opkald videre i systemet.

Hun oplyser, at der er lange ventetider på at komme igennem til SKAT. Computerworld ventede tirsdag eftermiddag i mere end 30 minutter uden at komme igennem på hovednummeret.

Henriette Kinnunen oplyser endvidere, at borgere oplever at blive smidt af systemet, mens de venter.

Den nye telefoniløsning leveres af TDC. Ifølge underdirektør Poul Victor Jensen i TDC Erhverv arbejder teknikere fra TDC sammen med teknikere fra underleverandører i øjeblikket på at løse problemerne.

- Det er en meget kompleks telefoniløsning, hvor der er opstået indkøringsvanskeligheder. Det arbejder vi nonstop på at få løst, siger Poul Victor Jensen.

Han ønsker endnu ikke at gå i detaljer med, hvad problemerne skyldes, men oplyser, at de er opstået i overgangen fra den gamle til den nye løsning.

Mens problemerne står på henviser SKAT borgere og virksomheder til at benytte hjemmesiden skat.dk, hvor der findes forskellige vejledninger og tast-selv-løsninger.

Endvidere kan man emaile til medarbejdere i SKAT, der godt kan ringe ud.

Tirsdag eftermiddag nyttede det ikke at forsøge sig med at kontakte SKAT via den tidligere hjemmeside toldskat.dk, der er lukket ned og ikke henviser til den nye hjemmeside.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere