IP-telefoni skaber kaos hos ToldSkat

Skiftet til en delvist IP-baseret telefonløsning fra TDC skaber telefonkaos i den nye skatteenhed SKAT, der fra tirsdag er blevet en realitet som afløser for det tidligere ToldSkat.

Borgerne har haft mere end svært ved at komme igennem til den nye skatteenhed SKAT, der fra tirsdag er blevet en realitet som en fusion af ToldSkat og de kommunale skatteforvaltninger.

Problemerne har i forskelligt omfang plaget den nye skatteenhed hele tirsdagen og skyldes ifølge SKAT store omlægninger af telefonsystemet.

I forbindelse med fusionen af ToldSkat og de kommunale skatteforvaltninger indføres der delvist IP-telefoni i SKAT.

I første omgang skifter 3.000 af de 10.000 medarbejdere i den nye enhed til IP-telefoni, der leveres af TDC.

Samtidig etableres der et nyt fælles kundecenter, der skal håndtere de op mod 5,5 millioner årlige telefonopkald.

Ifølge presserådgiver i SKAT, Henriette Kinnunen, skyldes vanskelighederne med at komme igennem til SKAT, at det nye fælles kundecenter har problemer med at stille opkald videre i systemet.

Hun oplyser, at der er lange ventetider på at komme igennem til SKAT. Computerworld ventede tirsdag eftermiddag i mere end 30 minutter uden at komme igennem på hovednummeret.

Henriette Kinnunen oplyser endvidere, at borgere oplever at blive smidt af systemet, mens de venter.

Den nye telefoniløsning leveres af TDC. Ifølge underdirektør Poul Victor Jensen i TDC Erhverv arbejder teknikere fra TDC sammen med teknikere fra underleverandører i øjeblikket på at løse problemerne.

- Det er en meget kompleks telefoniløsning, hvor der er opstået indkøringsvanskeligheder. Det arbejder vi nonstop på at få løst, siger Poul Victor Jensen.

Han ønsker endnu ikke at gå i detaljer med, hvad problemerne skyldes, men oplyser, at de er opstået i overgangen fra den gamle til den nye løsning.

Mens problemerne står på henviser SKAT borgere og virksomheder til at benytte hjemmesiden skat.dk, hvor der findes forskellige vejledninger og tast-selv-løsninger.

Endvidere kan man emaile til medarbejdere i SKAT, der godt kan ringe ud.

Tirsdag eftermiddag nyttede det ikke at forsøge sig med at kontakte SKAT via den tidligere hjemmeside toldskat.dk, der er lukket ned og ikke henviser til den nye hjemmeside.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly