Microsoft i offensiven med nye webtjenester

Google har bevist, at der kan hentes store indtægter hjem gennem online markedsføring. Den model håber Microsoft at kopiere med lanceringen af nye webtjenester.

Microsoft har tirsdag lanceret et omfattende kursskifte i softwaregigantens internetsatsning. Med de webbaserede tjenester Windows Live og Office Live viser Microsoft, at selskabet nu for alvor vil have en bid af reklamekronerne på internettet.

De webbaserede tjenester, som vil dels supplere og dels erstatte flere af Microsofts softwareprodukter, kommer som et direkte modspil til de tjenester, internetfirmaet Google har lanceret.

De basale funktioner vil brugerne kunne få gratis adgang til, mens andre funktioner vil kræve et abonnement.

Den primære indtægtskilde skal komme fra reklamer efter samme mønster, som Google har haft held med.

Googles succes er ikke gået hen over hovedet på cheferne hos Microsoft, som anerkender, at konkurrenten har vist, at online markedsføring kan være en betydelig indtægtskilde.

- Google har gjort et fantastisk stykke arbejde med at få internetreklame-motoren til at spille på alle otte cylindre, siger Microsofts tekniske direktør Ray Ozzie.

Han mener dog samtidig, at Google kun har vist toppen af isbjerget i forhold til, hvor stor en indtægt der kan hentes ind på online markedsføring.

- Lige nu har vi en markedsandel på 10 procent af markedet for internetreklamer. Vi har en klar ambition om at øge den andel, siger Ray Ozzie.

En af måderne vil være at sætte salget af reklameplads i system gennem AdCenter, som Microsoft allerede tester i en række lande. AdCenter vil blive den centrale reklamemotor i en række af Microsofts online-tjenester.

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S