Microsoft har tirsdag lanceret et omfattende kursskifte i softwaregigantens internetsatsning. Med de webbaserede tjenester Windows Live og Office Live viser Microsoft, at selskabet nu for alvor vil have en bid af reklamekronerne på internettet.
De webbaserede tjenester, som vil dels supplere og dels erstatte flere af Microsofts softwareprodukter, kommer som et direkte modspil til de tjenester, internetfirmaet Google har lanceret.
De basale funktioner vil brugerne kunne få gratis adgang til, mens andre funktioner vil kræve et abonnement.
Den primære indtægtskilde skal komme fra reklamer efter samme mønster, som Google har haft held med.
Googles succes er ikke gået hen over hovedet på cheferne hos Microsoft, som anerkender, at konkurrenten har vist, at online markedsføring kan være en betydelig indtægtskilde.
- Google har gjort et fantastisk stykke arbejde med at få internetreklame-motoren til at spille på alle otte cylindre, siger Microsofts tekniske direktør Ray Ozzie.
Han mener dog samtidig, at Google kun har vist toppen af isbjerget i forhold til, hvor stor en indtægt der kan hentes ind på online markedsføring.
- Lige nu har vi en markedsandel på 10 procent af markedet for internetreklamer. Vi har en klar ambition om at øge den andel, siger Ray Ozzie.
En af måderne vil være at sætte salget af reklameplads i system gennem AdCenter, som Microsoft allerede tester i en række lande. AdCenter vil blive den centrale reklamemotor i en række af Microsofts online-tjenester.