Fejldimensionering lammede SKAT-telefoner

Efter telefonkaos på førstedagen hos den nye fælles skatteenhed SKAT er problemerne med et nyt delvist IP-baseret telefonsystem nu løst, oplyser TDC.

En overbelastet omstillings-applikation på et nyt delvist IP-baseret telefonsystem var årsag til telefonkaos hos den fælles skatteenhed SKAT tirsdag.

- Applikationen har været dimensioneret forkert og muligvis haft en fejl, og det betød, at linjerne faldt ud, når belastningen var stor, siger underdirektør Poul Victor Jensen, TDC Erhverv.

- Folk havde svært ved at komme igennem eller blev smidt af systemet, siger han.

Udviklet specielt til IP

Ifølge Poul Victor Jensen var applikationen en del af den nye omstillingsløsning hos SKAT.

- Det er en applikation, der også kan køre på traditionel telefoni, men som er udviklet specielt til at kunne anvendes på IP-løsninger, siger Poul Victor Jensen.

Cirka 3.000 af de 10.000 medarbejdere får IP-telefoni i den nye skatteenhed SKAT, der tirsdag blev en realitet som en fusionen af ToldSkat og de kommunale skatteforvaltninger.

Ifølge Poul Victor Jensen er problemerne med telefonsystemet nu løst, efter at teknikere fra TDC og underleverandører har arbejdet det meste af natten.

Hos SKAT oplyser presserådgiver Henriette Kinnunen også, at det nu igen er muligt at komme igennem på telefonerne.

- Men der er kolossalt pres på, fordi de folk, der ikke kunne komme igennem i går, prøver i dag. Det giver korte ventetider i perioder, siger Henriette Kinnunen.

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job