Microsoft skal ændre fokus eller visne

Microsoft må ændre forretningen fundamentalt eller risikere at blive kørt bagud af en voksende skare af virksomheder, der tilbyder stadig flere tjenester via internettet. Det siger Microsoft-direktør Ray Ozzie.

Microsoft risikerer at blive tromlet ned af virksomheder som Google, Apple, Salesforce.com og Yahoo, der har skabt nye forretninger baseret på direkte internet-forbindelser med brugerne.

Der skal afgørende ændringer til hos softwarekoncernen for at imødegå denne trussel, hvilket Microsofts øverste tekniske direktør Ray Ozzie advarer om i et internt notat, der nu er kendt over hele verden.

IDG's nyhedstjeneste har haft lejlighed til at læse notatet, hvor Ray Ozzie advarer om, at software-kolossen skal i gang med en række afgørende ændringer af forretningen for ikke at gå glip af den næste generation af web-baserede tjenester, som brancheanalytikere har døbt Web 2.0.

Tunge software-arv

Ifølge analytikere er notatet et tegn på, at Microsoft omsider er klar til at frigøre sig fra sin tunge software-arv og gennemføre en række strategiske manøvrer.

- Vi vil designe og licensere vores internet-baserede tjenester som separate produkter, så kunderne kan vælge Windows med eller uden Microsoft-tjenester, skriver Ozzie blandt andet i det omtalte notat.

Hermed indikerer han, at disse tjenester skal have software-forbindelser, der gør det muligt for konkurrerende produkter at koble op til Windows på samme måde som andre Windows-tjenester kan det.

I sidste uge annoncerede Microsoft, at den ville lancere to nye internetbaserede tjenester - Windows Live og Office Live - som svar på blandt andet de internetbaserede forretningsmodeller, som Yahoo, Salesforce.com og Google har stor succes med.

Vagt i gevær

I notater fra både Bill Gates, stifter og formand, og Ray Ozzie bliver der råbt vagt i gevær om, at den blomstrende internet-æra kan blive en direkte hæmsko for virksomheden, hvis ikke Microsoft finder ud af at ride med på bølgen.

Væsentligt er det at overbevise Web 2.0-udviklere verden over om, at Microsoft ikke er ufleksibel og en langsom innovator, når det drejer sig om, hvilke værktøjer, der kan bruges på Microsoft-platformen.

Den store udfordring for Microsoft er, at det er svært at dreje på en tallerken, når man er stor som et tankskib.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

    Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil