Microsoft skal ændre fokus eller visne

Microsoft må ændre forretningen fundamentalt eller risikere at blive kørt bagud af en voksende skare af virksomheder, der tilbyder stadig flere tjenester via internettet. Det siger Microsoft-direktør Ray Ozzie.

Microsoft risikerer at blive tromlet ned af virksomheder som Google, Apple, Salesforce.com og Yahoo, der har skabt nye forretninger baseret på direkte internet-forbindelser med brugerne.

Der skal afgørende ændringer til hos softwarekoncernen for at imødegå denne trussel, hvilket Microsofts øverste tekniske direktør Ray Ozzie advarer om i et internt notat, der nu er kendt over hele verden.

IDG's nyhedstjeneste har haft lejlighed til at læse notatet, hvor Ray Ozzie advarer om, at software-kolossen skal i gang med en række afgørende ændringer af forretningen for ikke at gå glip af den næste generation af web-baserede tjenester, som brancheanalytikere har døbt Web 2.0.

Tunge software-arv

Ifølge analytikere er notatet et tegn på, at Microsoft omsider er klar til at frigøre sig fra sin tunge software-arv og gennemføre en række strategiske manøvrer.

- Vi vil designe og licensere vores internet-baserede tjenester som separate produkter, så kunderne kan vælge Windows med eller uden Microsoft-tjenester, skriver Ozzie blandt andet i det omtalte notat.

Hermed indikerer han, at disse tjenester skal have software-forbindelser, der gør det muligt for konkurrerende produkter at koble op til Windows på samme måde som andre Windows-tjenester kan det.

I sidste uge annoncerede Microsoft, at den ville lancere to nye internetbaserede tjenester - Windows Live og Office Live - som svar på blandt andet de internetbaserede forretningsmodeller, som Yahoo, Salesforce.com og Google har stor succes med.

Vagt i gevær

I notater fra både Bill Gates, stifter og formand, og Ray Ozzie bliver der råbt vagt i gevær om, at den blomstrende internet-æra kan blive en direkte hæmsko for virksomheden, hvis ikke Microsoft finder ud af at ride med på bølgen.

Væsentligt er det at overbevise Web 2.0-udviklere verden over om, at Microsoft ikke er ufleksibel og en langsom innovator, når det drejer sig om, hvilke værktøjer, der kan bruges på Microsoft-platformen.

Den store udfordring for Microsoft er, at det er svært at dreje på en tallerken, når man er stor som et tankskib.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

    Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Software Developer

    Midtjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Dygtig teknisk IT-medarbejder søges til optimering af KESDH-løsning

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil