Gratis Google-analyse truer dansk software

Google gør et værktøj til web-analyse gratis for alle brugere, efter selskabet i foråret købte firmaet Urchin. Gratistjenesten fra Google kan true flere danske it-firmaer, der tilbyder web-analyse.

Det bliver fremover gratis for brugerne at benytte tjenesten Google Analytics til at måle effekten af markedsføring på nettet.

Google købte i foråret selskabet Urchin Software, og det er produkterne herfra, som web-giganten nu stiller gratis til rådighed for brugerne. De har hidtil kostet mere end 1.200 kroner om måneden.

Dansk firma bliver nordisk partner

Nordisk partner på produktet bliver det danske firma The Milk, som tidligere var partner for opkøbte Urchin.

Hos The Milk forventer salgsdirektør Anders Ibsen, at Googles nye tjeneste vil øge salget betydeligt og samtidigt sætte flere danske softwarefirmaer under pres.

- Et eller andet sted giver det da nogle udfordringer for dem at sælge noget, man kan få gratis, siger han.

Blandt de store danske firmaer inden for web-analyse er Instadia og Traceworks.

Hos Traceworks mener administrerende direktør Morten E. Wulff dog, at selskabet bevæger sig på et lidt andet forretningsområde end Google og derfor ikke rammes hårdt.

- Vores fokus er på marketing-analyse, hvor Googles fokus er på web-analyse. Vi fokuserer på at understøtte marketing-funktionen og ikke på at lave usability, men der er selvfølgelig nogle gråzoner, siger han.

Hos firmaet The Milk glæder man sig over at være blevet partner på Google Analytics. Selskabet har fire ansatte, men åbner snart et kontor med seks ansatte i Sverige og håber næsten at nå en tocifret millionomsætning i år.

Tjener på opsætning og undervisning

Meget afhænger dog af, om danske virksomheder tager Google Analytics til sig. Selve produktet er gratis, men The Milk tilbyder hjælp med opsætningen, undervisning og konsulentydelser.

- Google Analytics kan skabe transparens i, hvad der bliver af dine investeringer i Adwords. Mange statistik-værktøjer kan måske en masse ting, men det bliver præsenteret kryptisk, og så bliver det en omkostning i stedet for en investering, siger Anders Ibsen.

Hos Foreningen for Danske Intermedier (FDIM) har direktør Jon Lund allerede installeret Google Analytics, og han ser positivt på det gratis værktøj til web-analyse.

Google Analytics kan hjælpe med at vise, hvordan brugere finder frem til en hjemmeside og hvordan de opfører sig, når de først er fremme.

- Det vil løfte markedet. Jeg ser det her som, at Google tager sin position som markedsleder alvorligt, siger Jon Lund.

Hos softwarefirmaet Traceworks kender Morten E. Wulff også til produktet, og han erkender, at det kan have stor effekt, når Google sætter noget i søen.

- Det er ikke det bedste produkt, men det er gratis, og det giver selvfølgelig en helt anden dimension, siger han.

Analytikeren Eric Peterson fra Jupiter Research vurderer, at Google Analytics vil være med til at hjælpe markedet, selvom det samtidig vil sætte priserne under pres.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Nordjylland

    AK Techotel A/S

    Systemudvikler søges til innovativt firma

    Københavnsområdet

    Csis Security Group A/S

    Senior Software Engineer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S