Ni ud af ti udvikler-jobopslag er .NET

.NET er det helt store søgekriterie, når virksomhederne trevler cv-databaser gennem i jagt på nye medarbejdere. Men virksomhederne er ikke altid gode nok til at sælge sig selv, lyder det fra it-jobdatabaserne.

Den store fremgang for Microsofts .NET-platform slår igennem på it-jobdatabaserne. Virksomhederne skriger på udviklere med ekspertise inden for .NET.

Så hvis man som .NET-kvalificeret udvikler vælger at lægge sit cv i en jobdatabase, vil man sandsynligvis ikke skulle vente længe på at høre fra virksomheder med et jobtilbud.

Bliver kontaktet dagligt

- De dygtigste bliver kontaktet dagligt, og jeg kender til folk, der får to til tre jobtilbud om dagen, siger Jørgen Nimb, som er mediekonsulent på Jobworld, en it-jobdatabase, der lige som Computerworld Online ejes af IDG.

Hos konkurrenten IT-Jobbank.dk vurderer direktør Rasmus Pedersen, at 9 ud af 10 udvikler-job, som slås op på IT-Jobbank, handler om .NET-kompetencer.

Blandt andre af af de mest søgte kvalifikationer blandt cv'erne i jobbaserne, dukker ord som Java-udvikler, SAP-konsulent og business intelligence-konsulent op.

Det bekræftes hos online-headhuntervirksomheden CV-searcher, hvor Citrix- og Navisionkvalifikationer føjes til listen.

Svært at rekruttere specialister

En rundspørge foretaget af Computerworlds papirudgave til en række ledende danske virksomheder viste for nylig, at det er blevet markant sværere at rekruttere dygtige konsulenter med specialviden.

Det bekræftes af partner i CV-Searcher Allan Obling, som vurderer, at man måske kan være heldig at få fem kandidater ud af en startliste på 20 mulige til overhovedet at frigive deres kontaktoplysninger, så en potentiel ny arbejdsgiver kan foreslå et møde.

- Det afhænger klart af, hvor interessant jobbet er. Lønnen spiller ind, men det gør udviklingsmuligheder i den nye virksomhed også, siger han.

Både Allan Obling og Jørgen Nimb kender til, at andre i rekrutteringsbranchen holder et vågent øje med, hvornår større it-projekter afsluttes, så man kan forsøge at hverve de specialister, der har siddet med opgaver i dem.

Jobsøgers marked

Rasmus Pedersen mener dog ikke, at det er helt umuligt at besætte it-job inden for bestemte kategorier.

- Hvis de har problemer, så går vi ind og rådgiver kunden, da det ofte er nogle bestemte ting, der holder folk fra at søge stillingen - blandt andet gennemgår vi ofte annonceteksten sammen med dem, da denne har større betydning for antallet af ansøgninger end man måske umiddelbart skulle tro. Nogle gange får de simpelthen ikke præsenteret virksomheden attraktivt nok, siger Rasmus Pedersen.

Han mener, at nogle virksomheder stadig har tendens til at fokusere meget på egne krav og forventninger og mindre på at vise, at man har et godt og spændende job på en attraktiv arbejdsplads til en it-specialist, der måske kan vælge og vrage mellem opgaver.

Jørgen Nimb er enig og tilføjer:

- Det er ikke arbejdsgivers marked – det er jobsøgers marked, så det er vigtigt for dem at holde fokus på, hvad de har at tilbyde nye medarbejdere. Man skal fortælle, at det er en god virksomhed hvor man har det godt, siger han.

Holder sig fra kundernes forretning

De to it-jobbanker går dog ikke konkurrenten Jobindex eller virksomheder som CV-Searcher i bedene og forsøger sig med at hverve medarbejdere for kunderne. Det ville nemlig være at konkurrere med nogle af de mest trofaste kunder, nemlig rekrutteringsbureauerne.

En brugerundersøgelse, som er foretaget blandt bruger af Jobworld i oktober, vist at næsten hver fjerde har oplevet at blive tilbudt et job via deres aktive cv’er på enten Jobworld, IT-Jobbank, eller Jobindex.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Carl Severin Degn Nørlyng som IT-Supporterelev ved afd. Thisted og afd. Herlev. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil