SAP spurter fra kunderne

SAP er flere teknologi-generationer foran i forhold til flertallet af selskabets kunder. Derfor skal SAP finde en måde at udnytte den nye teknologi til at få lokket kunderne med frem.

ERP-giganten SAP har travlt med at promovere selskabets nyeste teknologiplatform baseret på service-orienteret arkitektur, SOA, men flertallet af kunderne er flere teknologi-generation bagud.

SAP vil gerne have brugerne til at skifte til den næste version af NetWeaver og dets Enterprise Services Architecture, ESA.

SOA er tidens varme emne inden for virksomhedssystemer.

Imidlertid benytter flertallet af SAP's kunder fortsat systemer baseret på R/3, som er forgængeren for NetWeaver.

SAP har blot 5.000 installationer af Netweaver ud af omkring 100.000 hos selskabets 30.000 kunder.

Selskabet ser dog ingen problemer i, at flertallet af kunderne ikke har skiftet platform.

- Gud forbyde, at alle ville skifte på samme tid. Det ville ende i en katastrofe, siger teknologidirektør Shai Agassi fra SAP.

Men når selskabet allerede er ved at promovere næste generation af dets platform, så kan de risikere at forvirre kunderne, mener analytikere.

- SAP tager en stor risiko. SAP taler om NetWeaver som om det er en gammel teknologi, men de fleste kunder er ikke nået dertil endnu. Indtil for nylig var NetWeaver ikke klar til en hovedrolle. R/3-kunderne overvejer stadig NetWeaver, siger analytiker Jason Bloomberg fra ZapThink.

SAP skal samtidig overbevise kunderne om, at SOA er vejen frem, fordi det giver mulighed for at splitte funktioner op i mindre komponenter, som kan kombineres til branchespecifikke standardsystemer.

Men dette løfte om fleksibilitet er en sang, kunderne har hørt før, mener analytiker David Mitchell fra Ovum.

- SOA lover at kunne give dig den samme fleksibilitet, som JAVA og CISC har lovet før, siger han.

SAP's svar på det problem vil være at at udnytte SOA til at udvikle branchespecifikke standardsystemer i samarbejde med partnerne ud fra grundteknologien.

- Vi tror på, at markedet vil gå over til at købe branche-tilpassede pakker, siger Shai Agassi.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra NetNordic

    De danske virksomheders kritiske infrastruktur er under pres

    Geopolitiske spændinger og NIS2-direktivet gør det stigende nødvendigt at have styr på sikkerheden omkring sin IT-infrastruktur.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S