Hostede CRM-løsninger vinder frem

De hostede CRM-løsninger bliver mere og mere populære. Det er især populært blandt de mindre virksomheder at kunne skrue op og ned efter behov.

Mens væksten har været noget mager i Danmark på CRM-markedet, står det anderledes til i USA, hvor væksten er til at føle på.

Det skyldes ikke mindst de hostede CRM-løsninger, der også herhjemme er et af de områder, hvor der er godt gang i vækstbarometeret.

– Der er en del amerikanske virksomheder, som er i færd med at etablere sig i Europa og i Danmark med lokale sprogversioner, callcentre og salgskontorer, siger analytiker, Bo Lykkegaard fra IDC.

Får nye kunder ind

Væksten drives af, at det typisk er nye kunder virksomhederne får fat i.

Der er typisk tale om små og mellemstore virksomheder, der ikke tidligere har haft mod på at kaste sig ud i at implementere en CRM-løsning.

Det kan også være virksomheder, der har flirtet med en CRM. De har måske haft en contact-manager eller et kontaktstyrings værktøj i et lille arkiv, men de har ikke bundet det sammen med services.

Leje-model

Ideen om at kunne leje en hosted CRM-løsning er interessant for mindre og måske spredte virksomheder.

– Hvis en virksomhed har mange samarbejdspartnere eller enkelte ansatte i udlandet, er det nemt at rulle sådan en løsning ud. Man har øjeblikkelig adgang til, hvad der bliver lavet, fordi det foregår på den samme server og på det lokale sprog, siger Bo Lykkeaard.

Han peger også på, at virksomheder der er i færd med at ekspandere kan drage nytte af en løsning, der kan lejes.

Kan nemt skrue op og ned

Afhængigt af hvordan virksomheden udvikler sig, kan man enten øge eller mindske det antal medarbejdere der skal have adgang til systemet.

– Hvis et eventyr nu ikke har en lykkelig slutning, kan de enkelte brugere bare kobles af, og udgiften forsvinder med det samme.

Andre vækstområder

Mobile løsninger er også et segment, hvor det er gået fremad.

Ifølge Bo Lykkeaard er det utroligt vigtigt at CRM-systemet skal kunne tale med de mobile enheder, man har i firmaet, som PDA'er og bærbare computere. Og det gælder både inden for salg og services.

I arbejdet med kunder er der ofte et hav af dokumenter involveret, og det er naturligvis vigtigt, at de kan findes på tværs af forskellige kanaler.

Det kræver kategorisering og systematisering af de forskellige dokumenter. At eksempelvis noget så simpelt som et dokument, der er oprettet i Word, havner i CRM-systemet. At man overvejer en kombination af dokumenthåndtering og CRM.

Annonceindlæg tema

Forsvar & beredskab

Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension