Falske klik koster Google 563 mio. i erstatning

Google har indgået forlig med selskabets annoncører, som indebærer, at Google skal betale 563 millioner kroner tilbage for såkaldte falske klik på banner-annoncer.

Søgemaskinefirmaet Google har indgået forlig med selskabets reklame-kunder om taksering for falske klik på banner-reklamer.

Forliget indebærer, at Google skal betale omkring 563 millioner kroner tilbage til firmaer, der reklamerer via søgemaskinens reklamenetværk. Det skriver nyhedsbureauet AP.

Sagen drejer sig om Googles system med at kræve penge af annoncørerne per klik på de reklamer, selskabet distribuerer.

Pumpes op

En vis andel af disse klik kommer imidlertid ikke fra potentielle købere, men derimod fra personer, der ønsker at pumpe antallet af klik op.

Utilfredshed med at blive opkrævet betaling for falske klik fik firmaet Lane's Gifts and Collectibles til at lægge sag an mod Google på vegne af alle annoncørerne.

Sagsanlægget er også rettet mod andre spillere på reklamemarkedet som Yahoo og AOL.

Ifølge AP har Yahoo tænkt sig at forfølge sagen i retten og har derfor ikke indgået forlig.

Google har siden etableret en række tiltag, der skal genkende de falske klik, inden de bliver skrevet på annoncørens regning, skriver nyhedstjenesten CNET.

Det præcise omfang af svindel med klik på bannerannoncer er imidlertid ukendt.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere