Falske klik koster Google 563 mio. i erstatning

Google har indgået forlig med selskabets annoncører, som indebærer, at Google skal betale 563 millioner kroner tilbage for såkaldte falske klik på banner-annoncer.

Søgemaskinefirmaet Google har indgået forlig med selskabets reklame-kunder om taksering for falske klik på banner-reklamer.

Forliget indebærer, at Google skal betale omkring 563 millioner kroner tilbage til firmaer, der reklamerer via søgemaskinens reklamenetværk. Det skriver nyhedsbureauet AP.

Sagen drejer sig om Googles system med at kræve penge af annoncørerne per klik på de reklamer, selskabet distribuerer.

Pumpes op

En vis andel af disse klik kommer imidlertid ikke fra potentielle købere, men derimod fra personer, der ønsker at pumpe antallet af klik op.

Utilfredshed med at blive opkrævet betaling for falske klik fik firmaet Lane's Gifts and Collectibles til at lægge sag an mod Google på vegne af alle annoncørerne.

Sagsanlægget er også rettet mod andre spillere på reklamemarkedet som Yahoo og AOL.

Ifølge AP har Yahoo tænkt sig at forfølge sagen i retten og har derfor ikke indgået forlig.

Google har siden etableret en række tiltag, der skal genkende de falske klik, inden de bliver skrevet på annoncørens regning, skriver nyhedstjenesten CNET.

Det præcise omfang af svindel med klik på bannerannoncer er imidlertid ukendt.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Netcompany A/S

Erfaren databasespecialist

Københavnsområdet

Erhvervsakademi København

Specialist med fokus på GDPR og informationssikkerhed (fuldtid)

Københavnsområdet

LB Forsikring

Digital delivery manager

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S