Det er 30 år siden to elektronik-entusiaster stiftede computerfirmaet Apple. Steve Jobs, der indtil da havde arbejdet for Atari, og Steve Wozniak fra Hewlett-Packard skabte computeren Apple I, som ikke var meget mere end en printplade med de nødvendige kredsløb, og dannede firmaet Apple 1. april 1976.
Derfra gik det stærkt i Silicon Valley. Et år senere i april 1977 præsenterede Apple verdens første farve-pc, Apple II.
I 1980 går selskabet på børsen i det, der dengang var den største børsintroduktion siden Ford i 1956.
I januar 1984 introducerer Apple den første af selskabets modstykker til IBM's pc, Macintosh. Den afløses tre år senere af Macintosh II, den første Macintosh med farveskærm.
Første bærbare
I 1991 lancerer Apple selskabets første bærbare pc: Powerbook 100.
Næste store spring for Apple sker i 1994, da de første Mac'er baseret på den ny PowerPC RISC-arkitektur får sin debut.
I mellemtiden har Microsoft for alvor taget fat på at sætte sig på markedet for styresystemer til IBM-kompatible pc'er.
Med først Windows 95 og siden introduktionen af internettet og lavere priser på pc'er fremstillet i fjernøsten kæmper Apple for ikke at forsvinde ud af den almindelige forbrugers bevidsthed.
I 1997 vender Steve Jobs tilbage som direktør for Apple, efter at have været væk fra firmaet i en årrække.
Året efter introduceres den første iMac, som sætter Apples nye kurs med solidt fokus på design.
2001 byder på to vigtige nyheder for Apple. Den, der først vækker mest opmærksomhed, er det nye styresystem OS X, som afløser det nu aldrende styresystem for Mac-platformen.
Men samme år lancerer Apple den første iPod, som skal vise sig at være et af selskabets måske største guldæg.
Det store gennembrud kommer dog først for tre år siden i 2003 med lanceringen af iTunes Music Store, som debutterer samtidig med, at pladeselskaberne for alvor er begyndt at slå ned på piratkopiering.
Næste teknologiskift
I 2006 foretager Apple så sit næste teknologiskift og går over til at benytte Intels processorer i stedet for IBM's PowerPC-processorer.
Samtidig har selskabet takket være det slagkraftige pop-varemærke iPod, der i genkendelse kan konkurrere med selv Coca-Cola, fået mere opmærksomhed rettet mod sig, end selskabet har været vant til fra et bredt publikum.
Selskabet forsøger at udnytte det momentum med åbningen af nye butikker i flere lande, hvor iPod skal lokke folk til med håb om, at det også giver afkast i form af øget salg af Apples computere.
De 30 år er dog ikke lutter succes for Apple. Det mest indlysende eksempel er vel nok den tidlige håndholdte computer Newton, som aldrig blev en succes, men alligevel markerede begyndelsen af et nyt marked.
Et andet firma, Palm, tog derimod over og kunne også i denne uge fejre et 10 års jubilæum for den første Palm-Pilot.
Relevant link