Nye gevinster ved IP-telefoni

Når danske virksomheder indfører IP-telefoni, er den klassiske drivkraft at spare penge på telefonregningen. Men ifølge rådgiverne på området bør de også skele til mulighederne for at integrere telefonsystemet med andre applikationer.

Når danske virksomheder indfører IP-telefoni, er den klassiske drivkraft at spare penge på telefonregningen. Men ifølge rådgiverne på området bør de også skele til mulighederne for at integrere telefonsystemet med andre applikationer.

At hælde ny teknologi på gamle processer og tilsætte en sjat besparelser på telefonregningen. Denne tankegang har hidtil præget virksomhedernes tilgang til IP-telefoni.

De fleste virksomheder har valgt især at regne på, hvilke besparelser de har kunnet høste ved at skifte deres traditionelle, analoge telefonsystemer ud med IP-telefoni. Og resultatet over regnestykkets to fede streger har givet udsigt til besparelser i forbindelse med blandt andet trafikken, konsolidering af servere og netværk samt på flytning af medarbejdere.

Ifølge rådgiverne på området ligger der dog bedre gevinster og venter på at blive indfriet, hvis virksomhederne lærer at anskue IP-telefoni som et it-system på linje med de øvrige applikationer, der understøtter forretningen.

Karsten Fogh Ho-Lanng, nordisk analysedirektør for IDC, peger eksempelvis på, at IP-telefonerne kan integreres med virksomhedens kalendersystem, så man kan se på telefonen, hvorfor og hvor længe en kollega er optaget, når hun skriver ind i kalendersystemet, at hun er til møde.

Integrationen til kalendersystemet bruger flere virksomheder allerede i dag, mens integration til eksempelvis kundedatabaser og elektroniske patientjournaler endnu ikke er så udbredt.

Karsten Fogh Ho-Lanngs eget yndlingseksempel er en løsning fra Ementor, som i første omgang blev anvendt af læger, men også rettes mod advokater. De bruger deres telefoner til at diktere direkte ned i en central database, hvor kolleger eller sekretæren kan hente information.

Integration af lyd og billeder

Nye funktioner i telefonerne og lavere omkostninger til telefoni. Det er dog stadig de typiske motivationsfaktorer hos virksomheder, der i dag kaster sig over IP-telefoni, vurderer seniorkonsulent hos PA Consulting Kim Eriksen.

– I dag er IP-telefoni blot en vare i det digitale supermarked, som alle og enhver tilbyder. Og det er prisen, der er inter­essant for kunderne, siger han og peger på, at det endnu er få virksomheder, der har valgt at integrere deres IP-telefoni-systemer med eksempelvis systemer fra SAP eller Siebel. Han forventer dog en positiv udvikling på det område samt inden for video over IP, der for eksempel gør det let at holde videokonferencer:

– Der ligger mange spændende muligheder på området. Og når man også begynder at integrere billeder og lyd, så bliver det for alvor interessant.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere