Årets CIO 2006 - rollemodellen

Lars Mathiesen er Årets CIO 2006. Han beskrives som innovativ, vedholdende og barsk. Og så er han eksponent for en udbredt tendens i en stor del af de danske organisationer, hvor it og forretning forenes.

Lars Mathiesen er Årets CIO 2006. Han beskrives som innovativ, vedholdende og barsk. Og så er han eksponent for en udbredt tendens i en stor del af de danske organisationer, hvor it og forretning forenes.
Det giver en fornemmelse af underdanighed at træde ind i Nykredits kæmpe glasterning af et hovedkvarter på Kalvebod Brygge i København. Man får næsten samme sug i maven, som når man går ind en stor gotisk katedral i Sydeuropa.

Her er højt til glasloftet, faktisk ni etager, møderummene svæver nærmest i det fri i det højloftede rum og udsigten fra de øverste etager er prangende.

I netop denne bygning holder direktør for Koncernudvikling og -IT samt CIO Lars Mathiesen til. Fra syvende etage leder han sine 315 medarbejdere, der alle har fokus på en ting: Udvikling af Nykredit-koncernen.

Netop deroppe i højderne har han udført de handlinger, der nu gør ham værdig til posten som Årets CIO 2006, kåret af en bredt sammensat jury bestående af repræsentanter med baggrund i topledelse, it-ledelse, it-forskning og andre eksperter.

Barsk men fair
Elevatoren hiver os op til syvende sal. Lars Mathiesen tager imod og byder velkommen. Det er let at fornemme de jyske rødder, den randrusianske dialekt hænger godt ved.

Lars Mathiesen er manden, der af flere iagttagere beskrives som innovativ, vedholdende og fremsynet. En mand, der hader usaglighed, kan være en barsk chef, men kun hvis man træder ud over de i øvrigt meget vide rammer, som han tegner for sine ansatte.

Og så er han en person, der kan tænke strategier og ikke mindst gennemføre dem, som direktørens nærmeste chef, koncerndirektør Per Ladegaard udtrykker det:

– Lars formår ikke blot at tænke i strategier – han har en stærk evne til at eksekvere dem, siger koncerndirektøren.
Faktisk er det lykkedes ham at gennemføre betydelige strategiske initiativer adskillige gange i sin karriere. Altid inden for rammerne af Nykredit. I slutningen af 1980’erne var han en af hovedarkitekterne bag Nykredits daværende samarbejde med Unibank. Senere havde han samme kasket i forhold til Nykredits satsning på ejendomsmæglermarkedet, hvilket førte til en post som administrerende direktør i netop Nykredit Mægler fra 1991. Seks år senere fik han medansvar for Nykredits nye satsning på mangesidet salg til privatkunder (såkaldt multikanalafsætning), herunder internetudviklingen.

Dristigt skridt
Senest har Lars Mathiesens bedrifter primært kredset om koncernens indre linjer. I 2003 valgte Nykredit at forene afdelingen for forretningsudvikling, som Lars Mathiesen stod i spidsen for, med it-afdelingen. Ledelsen tog det noget dristige skridt i erkendelsen af, at forretningsudvikling og it unægtelig hænger sammen som ærtehalm i en finanskoncern i dagens Danmark.

Nykredit drives nemlig efter en multikanalstrategi med bank, to gange realkreditinstitut, forsikringsvirksomhed og ejendomsmæglervirksomhed. Et af de væsentligste steder at udnytte synergien er i den bagvedliggende it-infrastruktur.

Læs hele portrættet i magasinet CIO




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2020

Siden 2006 har vi hvert år kåret Årets CIO - en pris der kaster lys over det fantastiske arbejde, der bliver gjort rundt omkring i de danske organisationer for at høste det store forretnings-potentiale, der kan drives ud af it og digitalisering.

01. december 2020 | Læs mere


Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
Millionvis af Android-apps har kurs mod din Windows-pc: Forstå hvad Microsofts ’Project Latte’ går ud på
Microsoft forsøger atter en gang at få Android-programmer til at fungere med Windows 10. Spørgsmålet bliver, om de nye bestræbelser vil åbne op for en kattelem eller en ladeport af nye apps til Windows 10 økosystemet.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Digital transformation tvinger organisationer til at nå deres digitale mål på nye måder
Allerede for to år siden hævdede nordiske virksomheder, at virksomhedernes konkurrenceevne og sågar overlevelse var afhængig af en vellykket digitalisering. De var klar, fulde af håb og på vej mod det digitale paradis. Hvordan gik det så? Hvor er de nu? For at finde ud af det, interviewede DigiPlex og Norstat 377 forretningsledere og IT-beslutningstagere fra organisationer fordelt over hele Danmark, Sverige og Norge om deres digitaliseringsfremskridt, om hvordan de har håndteret pandemien, og om hvordan IT understøtter eller står i vejen for indfrielsen af deres bæredygtighedsmål. DigiPlex kan nu dele en rapport med resultaterne fra undersøgelsen samt tanker om, hvordan man håndterer dem. De deler også nogle nyttige tips til, hvordan man skaber en pålidelig infrastruktur, der kan tilskynde til og understøtte ambitioner i den digitale økonomi. Læs mere i rapporten Nordic Data Center Trends 2020: Riding out the Storm.