Årets CIO 2006 - rollemodellen

Lars Mathiesen er Årets CIO 2006. Han beskrives som innovativ, vedholdende og barsk. Og så er han eksponent for en udbredt tendens i en stor del af de danske organisationer, hvor it og forretning forenes.

Lars Mathiesen er Årets CIO 2006. Han beskrives som innovativ, vedholdende og barsk. Og så er han eksponent for en udbredt tendens i en stor del af de danske organisationer, hvor it og forretning forenes.

Det giver en fornemmelse af underdanighed at træde ind i Nykredits kæmpe glasterning af et hovedkvarter på Kalvebod Brygge i København. Man får næsten samme sug i maven, som når man går ind en stor gotisk katedral i Sydeuropa.

Her er højt til glasloftet, faktisk ni etager, møderummene svæver nærmest i det fri i det højloftede rum og udsigten fra de øverste etager er prangende.

I netop denne bygning holder direktør for Koncernudvikling og -IT samt CIO Lars Mathiesen til. Fra syvende etage leder han sine 315 medarbejdere, der alle har fokus på en ting: Udvikling af Nykredit-koncernen.

Netop deroppe i højderne har han udført de handlinger, der nu gør ham værdig til posten som Årets CIO 2006, kåret af en bredt sammensat jury bestående af repræsentanter med baggrund i topledelse, it-ledelse, it-forskning og andre eksperter.

Barsk men fair

Elevatoren hiver os op til syvende sal. Lars Mathiesen tager imod og byder velkommen. Det er let at fornemme de jyske rødder, den randrusianske dialekt hænger godt ved.

Lars Mathiesen er manden, der af flere iagttagere beskrives som innovativ, vedholdende og fremsynet. En mand, der hader usaglighed, kan være en barsk chef, men kun hvis man træder ud over de i øvrigt meget vide rammer, som han tegner for sine ansatte.

Og så er han en person, der kan tænke strategier og ikke mindst gennemføre dem, som direktørens nærmeste chef, koncerndirektør Per Ladegaard udtrykker det:

– Lars formår ikke blot at tænke i strategier – han har en stærk evne til at eksekvere dem, siger koncerndirektøren.
Faktisk er det lykkedes ham at gennemføre betydelige strategiske initiativer adskillige gange i sin karriere. Altid inden for rammerne af Nykredit. I slutningen af 1980’erne var han en af hovedarkitekterne bag Nykredits daværende samarbejde med Unibank. Senere havde han samme kasket i forhold til Nykredits satsning på ejendomsmæglermarkedet, hvilket førte til en post som administrerende direktør i netop Nykredit Mægler fra 1991. Seks år senere fik han medansvar for Nykredits nye satsning på mangesidet salg til privatkunder (såkaldt multikanalafsætning), herunder internetudviklingen.

Dristigt skridt

Senest har Lars Mathiesens bedrifter primært kredset om koncernens indre linjer. I 2003 valgte Nykredit at forene afdelingen for forretningsudvikling, som Lars Mathiesen stod i spidsen for, med it-afdelingen. Ledelsen tog det noget dristige skridt i erkendelsen af, at forretningsudvikling og it unægtelig hænger sammen som ærtehalm i en finanskoncern i dagens Danmark.

Nykredit drives nemlig efter en multikanalstrategi med bank, to gange realkreditinstitut, forsikringsvirksomhed og ejendomsmæglervirksomhed. Et af de væsentligste steder at udnytte synergien er i den bagvedliggende it-infrastruktur.

Læs hele portrættet i magasinet CIO




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere


Sådan styrker du din forsyningskæde gennem digitalisering

I dette webinar bygger CGI's eksperter bro mellem de overordnede, strategiske aspekter af den digitale værdikæde og mere konkret de nye muligheder, Intelligent Order Management til Microsoft Dynamics 365 FO byder på.

09. december 2021 | Læs mere