Microsoft vil udnytte software-succes til web-succes

Microsoft vil forsøge at udnytte det enorme publikum, der bruger selskabets software, til at skabe en tilsvarende guldgrube på internettet.

Microsoft gør klar til at køre de store kanoner i stilling til at erobre den godbid, der flere gange har luret i horisonten, men som aldrig for alvor er blevet indfanget, nemlig at tjene penge på internettet.

Konkrete tjenester og e-butikker har haft succes, men flere har brændt fingrene på portal-satsninger og andre forsøg på at sætte indtjeningen i system.

Googles succes med selskabets reklamesystem har imidlertid vist, at der er penge at hente, og at publikummet er stort.

Live skal bygge broerne

Microsoft, der også har en betragtelig internetforretning, vil forståeligt nok undgå, at konkurrenterne optager alle pladserne i det tog, softwaregiganten forudser er ved at fløjte til afgang.

Derfor satser Microsoft nu stort, men indtil videre i forholdsvis stilhed, på selskabets kommende Live-tjenester.

Windows Live skal bygge broerne mellem Microsofts dominans inden for styresystemer til private pc'er, selskabets over 230 millioner brugere af MSN Messenger og Hotmail og til de firmaer, der gerne vil nå ud til dette publikum.

I forbindelse med Microsofts Tech Ed-konference har Microsoft opstillet en række af de brikker, der tilsammen skal udgøre det samlede Live-billede.

Det gælder først og fremmest Windows Live, som skal være den direkte forbindelse mellem Windows og Microsofts internettjenester.

Samtidig skal platformen gøres så udviklervenlig, som Microsoft vil tillade det, for at tiltrække udviklere, der vil skabe nye produkter for at komme i kontakt med Microsofts publikum.

- Windows Live fungerer som en platform, der gør din virksomhed i stand til at etablere et forhold til forbrugerne, sagde Microsofts chef for Windows Live, George Moore, i sin tale på Tech Ed ifølge nyhedstjenesten CNET.

MSN Hotmail og Messenger

Hjørnestenene i Windows Live bliver dels MSN's Hotmail og Messenger-tjenester og dels Microsofts nye MSN-søgemaskine.

En anden hjørnesten vil blive Office og Dynamics-produkterne, som vil få deres egne Live-tjenester, men med tiden også forbindelse til Windows Live ifølge Microsofts vision.

Den vigtigste hjørnesten bliver imidlertid det store antal brugere, som Microsoft forventer at få fanget ind gennem Windows Live.

Googles succes hænger især sammen med selskabets populære søgemaskine, der besøges af millioner af internetbrugere.

Microsofts model bliver imidlertid formentligt en mellemting mellem Googles løsrevne og alligevel forbundne web-produkter og Yahoos klassiske portal.

Det er imidlertid afgørende for Microsoft, at selskabet kan samle interesse omkring opbygningen af interessante såkaldte Web 2.0-applikationer til Windows Live, som igen skal øge værdien for Microsoft og selskabets partnere i kraft af de internetbrugere, der kan nås gennem platformen.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job