2,6 mio. kreditkortnumre endte på lossepladsen

En menneskelig fejl betød, at fem databånd med informationer om 2,6 millioner kunder blev smidt ud og endte på lossepladsen.

En medarbejder hos det amerikanske kreditkortfirma Chase Card Services tog fejl af en kasse med fem databånd med personlige oplysninger og kreditinformationer, så de endte i firmaets affaldscontainer.

Båndene indholdt informationer og kreditkortnumre tilhørende omkring 2,6 millioner nuværende og tidligere kunder hos Chase.

Ifølge Chase er der ikke rapporteret om misbrug af de berørte kreditkort.

Derfor formoder selskabet, at båndene er blevet mast og begravet på lossepladsen sammen med det øvrige affald.

Båndene blev opbevaret i en aflåst kasse, og det var ifølge Chase en menneskelig fejl, hvor de fastlagte procedurer for håndteringen af båndene ikke blev overholdt, der var skyld i, at båndene nu ligger på lossepladsen.

- Vi beklager dybt denne hændelse og undskylder til dem, der er blevet berørt, siger administrerende direktør Rich Srednicki fra Chase Card Services.

Chase vil nu stramme op på procedurerne omkring håndteringen af databånd og sørge for, at medarbejderne bliver oplært bedre.

Firmaet har ikke villet kommentere, hvorvidt data på båndene var krypterede.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Arctic Wolf

    Sådan ændrer AI spillereglerne for cyberangreb

    Du skal ikke kun vide, hvordan du bruger AI til at styrke IT-sikkerheden – men også hvordan IT-kriminelle anvender teknologien mod din virksomhed.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job