British Telecom lancerer nordisk konvergensprodukt

Fra næste år forventer British Telecom at kunne tilbyde nordiske kunder sit Fusion-produkt, der integrerer mobilen og det faste net. Det nye initiativ kommer kun uger efter Telia lancerede et lignende tilbud, Home Free, rettet til det danske privatmarked.

British Telecom vil fra næste år kunne tilbyde sine erhvervskunder i Norden en integration mellem mobilen og det faste net i form af en løsning, som allerede er afprøvet med succes i Storbritannien, siger en af BT's direktører til Computerworld.

Fusion anvender sig – ligesom Telias Home Free – af teknologien Unlicensed Mobile Access, eller UMA.

Teknologien gør det muligt at roame frit mellem IP-telefoni leveret over WiFi hot spots, eller via Bluetooth, og GSM-netværket med anvendelse af den samme telefon.

Fusion blev lanceret på privatmarkedet i Storbritannien sidste år, og den britiske fastnetgigant udvider nu produktpaletten med Corporate Fusion, som henvender sig til organisationer og firmaer.

Systemet testes

- Fusion har været en stor succes i privatmarkedet, siger Rakesh Mahajan, BT global director for mobility.

– Det har allerede givet os rigtig mange erfaringer på området, tilføjer han.

BT er nu gået i gang med at teste Corporate Fusion i sit britiske hjemmemarked i et samarbejde med bystyret i Leeds, der er Storbritanniens næststørste kommunale arbejdsgiver.

Fra begyndelsen af 2007 lancerer BT tjenesten først i Storbritannien og Italien, og siden i flere europæiske markeder blandt andet Tyskland og Frankrig.

Selvom Norden ikke er med i denne første bølge forventer Rakesh Makajan, at tilbuddet også vil omfatte nordiske brugere før udgangen af næste år.

Sparer tid

BT tilbyder gennem sin BT Global Services division en vifte af forskellige tjenester til store nordiske erhvervskunder. Det er også denne type selskaber, som er den primære målgruppe for Corporate Fusion.

I første omgang er det i høj grad produktivitetsgevinster, snarere end økonomiske besparelser, som BT fokuserer på i lanceringen af det nye produkt.
- En undersøgelse fra Microsoft har vist, at man kan vinde 32 minutter om dagen, hvis ens medarbejdere kan nås, siger Makajan.

Der kan dog også være et besparelsespotentiale for virksomhederne, idet op mod 50 procent af de udgående samtaler fra kontorer ifølge research fra IDC foretages over mobiltelefoner.

Få terminaler

Et af kritikpunkterne mod UMA-teknologien i privatmarkedet har været manglen på brugbare terminaler.

Home Free tilbyder således i udgangspunktet kun én telefon-model fra Samsung. Men i erhvervsmarkedet vil problemet være mindre, vurderer Rakesh Makajan.

– Det marked er jo ikke i så høj grad underlagt modeluner, hvad angår terminalernes udseende, siger han.

Stort potentiale

Jesper Haumann fra konsulentfirmaet Netplan ser gode muligheder for produkter af Fusion-typen i erhvervsmarkedet.

– Der ligger et ret stort potentiale den dag, UMA bliver klar til det professionelle marked, siger Jesper Haumann.

Han tør ikke spå om, hvornår vi vil opleve nordiske operatører, som prøver sig med et UMA-produkt til firmamarkedet.

– Spørgsmålet er, hvornår der vil være nogle, som ser potentialet i det danske marked, siger Jesper Haumann.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly