IBM introducerer i de kommende uger en række standardiserede produkter, der kan benyttes til at bygge en informationsinfrastruktur i små og mindre virksomheder.
De første to pakkeløsninger kommer på gaden i dag.
Over de næste otte uger vil firmaet sende yderligere 30 forskellige out-of-the-box-pakker på markedet.
IBM vil således udvide programporteføljen til virksomheder, som ikke har økonomisk eller forretningsmæssigt behov for en stor designet it-løsning.
Fokus på SMB
It-gigantens fokus har ellers traditionelt været på store firmaer med ressourcer nok til at købe store it-projekter, udviklet af IBMs ingeniører. SMB-markedet er dog begyndt at fylde mere og mere på firmaets dagsorden.
- Siden år 2000 er vi for alvor begyndt at koncentrere os om SMB-markedet, og dette tiltag er en understregning af, at forretningsområdet er meget vigtigt for os, siger Carsten Grønning, der er nordisk software og kommunikations-manager i IBM.
- Vi har længe kæmpet med, at folk kun opfatter os som leverandør til de helt store virksomheder, men vi har også løsninger til mindre virksomheder, siger han.
Kommunikation er kodeordet
De to pakker, som sendes på markedet i dag, er beregnet til at implementere et kommunikationsnetværk, der understøtter data, tale og video i de mindre virksomheder.
Produkterne, der sendes på markedet i de kommende uger, er eksempelvis løsninger til digital videoovervågning, backup eller serviceorienterede løsninger, der kan styre kommunikationen mellem forskellige computersystemer.
Pakkerne tilpasses de enkelte regioner, så det kan være, at der kommer mindre end 30 pakker i Danmark. Løsningerne vil blive forhandlet via det eksisterende partnernet.