Knas med IP-telefoni vækker vrede i DR

Efter den milliardstore budgetoverskridelse for nylig volder indførelsen af IP-telefoni i DR Byen store kvaler. Radiodirektør Leif Lønsmann mener, at de tekniske vanskeligheder har været umulige at forudsige.

En række DR-medarbejdere er stærkt utilfredse med DR Byens nye IP-telefonisystem, som ikke er blevet leveret til tiden.

Forsinkelsen betyder, at radioværterne ikke kan gennemføre live-interviews eller tale med lytterne.

Medarbejderne finder det grotesk, og radiodirektør i DR, Leif Lønsmann erkender over for Computerworld, at der har været bøvl med forholdene i studierne.

Uforudsigelige fejl

Han understreger dog, at de tekniske vanskeligheder har været uforudsigelige.

- Problemet har været, at vi har haft mange fejl på samme tid med både routerfejl, IP-fejl og serverfejl. Det har været den pris man må betale, når man ønsker at være det mest moderne radiohus og dermed bruge teknik, der ikke har været afprøvet før. Nogle af teknologierne var ikke opfundet, før vi bad om dem, siger Leif Lønsmann.

Han mener, at fokus hele tiden har været lytterne.

- Vores problemer må ikke gå ud over lytterne. Vi har afhjulpet problemerne ved at bruge gammeldags analog teknik eller afvikle programmerne fra andre steder. Ledelsen og teknikere har arbejdet på højtryk for at løse problemerne, så vi kan sikre, at lytterne ikke får ringere programmer eller dårligere kvalitet, siger han.

Programmer aflyst

Konkret måtte DR København ifølge Ekstra Bladet aflyse ’Debat på 4’eren’ og diverse rådgivningsprogrammer i morgenfladen, hvor lytterne kan ringe ind.

Også journalist Lasse Jensens program ’Mennesker og Medier’ gik i vasken.

Programmet blev lavet direkte, men problemer med teknikken gjorde, at programmet aldrig kom ud til lytterne.

Også radioklassikeren ’De ringer – vi spiller’ måtte flyttes fra DR Byen til det gamle radiohus på Rosenørns Allé, fordi teknikken bukkede under i de nye studier.

Børnesygdomme næsten kureret

Ifølge radiodirektør Leif Lønsmann er man dog ved at have overstået de værste børnesygdomme.

- Der har været programmer, der ikke lød godt, og derfor har vi erstattet udsendelser hvori der indgik direkte telefoni med andre typer af programmer. Der sker fejl, men vore teknikere registrerer dem øjeblikkeligt og hidtil har vi ikke fundet fejl, som vi ikke har kunnet løse, siger han.

Ingen telefon-kontakt

Som de første indflyttere i DR Byen har P4 København, holdt forrest i køen til de tekniske vanskeligheder.

Computerworld kontaktede derfor chefen for P4 København, Suzanne Moll, for en kommentar.

Og der oplevede vi ved selvhør nogle af de problemer, der kan være i et nyt hus.

Vedkommende, der tog telefonen, svarede venligt ja til at viderestille os til Suzanne Moll, og derpå hørtes spørgsmålet ud i lokalet: ”Er der nogen, der ved, om vi kan viderestille fra disse telefoner?”

Fra en kvindelig kollega i baggrunden hørtes svaret: ”Ja, der skulle være en viderestillingsknap, men jeg ved ikke hvor den sidder.”

Vi nåede dog frem til Suzanne Moll, men hun ønskede ikke at udtale sig mere om sagen.

I hendes egen blog på Danmarks Radios hjemmeside havde hun ellers tidligere skrevet et indlæg om forholdene.

Men det indlæg er slettet og kan ikke længere læses på Danmarks Radio.

Suzanne Moll bedyrede dog, at der ikke var tale om nogen form for censur, men alene en praktisk foranstaltning, fordi der skulle gøres plads til en ny blog.

At det så faldt sammen med problemerne var altså en tilfældighed.

Via lidt søgning på Google fandt Computerworld dog en ”cached” version af blogindlægget fra 3. oktober 2006.

Heri skriver Suzanne Moll: ”Sidste onsdag gik det helt galt. Trofaste lyttere af "De ringer vi spiller" vil vide, at det (mildt sagt) ikke lød pænt. Jørgen de Mylius prøvede det bedste han kunne, at bevare den gode stemning, der normalt er i programmet. Men selv han kunne ikke skjule at telefonlinien var håbløs! Der var så stor forsinkelse på telefonlyden, at det nærmest lød som om vi var igennem til Venezuela eller Australien. Problemet hænger samen med den computer der håndterer telefonopkald i programmet.”

I blogindlægget fortsatte Suzanne Moll med følgende bredside:

”Resultatet var at jeg trak i det håndtag, der er absolut sidste udvej. Jeg meddelte til min chef at vi ikke sender flere telefonprogrammer her fra vores studier før problemet er løst. I løbet af et par timer kom der folk med de underligste måleapparater. Og stor var deres bestyrtelse, da de målte forsinkelsen på et almindeligt opkald til Ålborg: 1000 millisekunder = 1 sekund. Det er rigtig meget, når man skal prøve at føre en meningsfuld samtale. Til sammenligning er der ca. 250 millisekunders forsinkelse på telefonsamtaler via (en dårlig) satellitforbindelse. Den gode nyhed er at vi alle nu er enige om at der er en alvorlig forsinkelse på telefonforbindelsen; den dårlige er at vi ikke helt kan finde fejlen.”

Som chef for P4 København ønsker Suzanne Moll i dag ikke at udtale sig om de tekniske vanskeligheder.

Hun understregede, at ledelsen i Danmarks Radio havde arbejdet intenst på at løse problemerne og henviste så til teknologichefen Kim Brostrøm.

Også radiodirektør Leif Lønsmann henviste til den travle teknologichef.

Ham ville Computerworld meget gerne have fat i, men når man ringer til ham får man – efter en længere ventetid - beskeden "Vi oplever tekniske vanskeligheder. Prøv igen senere. Dit opkald afsluttes. Farvel."

Problemerne er tilsyneladende ikke helt overvundne endnu.

. I morgen gør direktionen i Danmarks Radio status over problemerne. Her får vi så den første indikation af om Danmarks Radio har fortrudt sin overgang til IP-telefoni.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Arctic Wolf

    Sådan ændrer AI spillereglerne for cyberangreb

    Du skal ikke kun vide, hvordan du bruger AI til at styrke IT-sikkerheden – men også hvordan IT-kriminelle anvender teknologien mod din virksomhed.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car