YouTube lægger sig i spidsen for Boble 2.0

Der investeres milliarder i sociale netværkstjenester som MySpace og YouTube. Der er tårnhøje forhåbninger og markskrigeri fra analytikerne som i de glade dot com dage. Men er gratistjenesterne virkelig så meget værd?

ComputerViews: Da den legendariske mediemogul Rupert Murdoch sidste år købte MySpace for omkring tre milliarder kroner, var der dem, som mente, at den gamle medieræv for en gangs skyld havde forkøbt sig.

Da Google denne uge betalte 10 milliarder for YouTube lød den bekymrede mumlen en smule højere – for hvordan tjener man egentlig penge på en rodekasse, hvori der ligger 70 millioner hjemmevideoer og et utal tikkende copyright-bomber?

Men, men, men, siger optimistiske analytikere.

Vi har kun set begyndelsen på et boom i social networking og Web 2.0 funktionaliteter, der vil gøre denne type tjenester langt mere værdifulde i de kommende år.

Afkast på 3.000 procent

For nylig var en nordamerikansk aktieanalytiker ude med et bud på, at MySpace potentielt er 90 milliarder kroner værd.

Det ville give Murdoch en forretning på knap 3.000 procent – helt pænt, selv for en mand, der er godt vant.

Om det vil lykkes for investeringsrådgivere med et lyst sind at få jobbet priserne op i det leje, kan kun tiden vise.

Men hvor er det lige vi har hørt alt postyret før?

Hyperoptimistiske fremskrivninger, værdiansættelse på grundlag af antallet af potentielle brugere frem for håndfaste indtjeningstal, markskrigeri om, at der skal købes nu, for i morgen er det for sent.

Jo, der er mere end et strejf af dotcom deja vu i luften.

Så har Google foretaget en skidt investering? Ikke nødvendigvis.

Hvis der er nogen, som kan tjene penge, på YouTube er det formentlig Google med dets decentrale og innovative annonceringskoncept.

Alligevel er der grund til at krydre optimismen med en solid knivspids skepsis.

Den fair pris på en virksomhed eller en aktie er summen af de fremtidige afkast den producerer til køberne.

De penge, der er givet ud, skal tjenes ind igen – med renter.

Kan gratistjenester som MySpace og YouTube skabe langsigtede, tårnhøje afkast, eller vil de blive skubbet til side af ’next year’s model’?

Sker det sidste, vil nogle Web 2.0 profeter blive meget skuffede. Sker det første, vil Murdoch blive meget rig(ere).

ComputerViews er en ny analyseform herhjemme. Læs mere om ideen bag ComputerViews her

Hvis du har forslag eller kommentarer til emner, som du mener, at ComputerViews bør tage op til kritisk behandling, så send os en e-mail på computerviews@cw.dkdk.

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Machine Learning Operations Engineer til opbygning af Forsvarets nye IT-platform

    Nordjylland

    IT-Forsyningen I/S

    It-arkitekt

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S