Samarbejdet mellem norske FAST og YouTube lakker mod enden, efter den norske søgemotor, Fast Search & Transfer (FAST), i august underskrev en licensaftale med YouTube.
Det skyldes, at Google i sidste uge købte YouTube for 9,8 milliarder kroner. Google vil nemlig med overvejende sandsynlighed benytte sin egen søgeteknologi til YouTube.
- YouTube har indgået en licensaftale med os om køb af vores søgeværktøj, og den kan selskabet ikke rende fra ikke rende fra. Spørgsmålet er så, om YouTube vil implementere vores system eller om man vil bruge Googles, siger PR-ansvarlig, Carine Zeier i FAST, til norske Næringsliv24.
Hun bekræfter overfor Næringsliv24, at chancen for, at YouTube vælger FAST's system er betydelig mindre efter, at Google har opkøbt selskabet.
Derved ser det ud til, at samarbejdet mellem de to parter bliver meget meget kortvarigt.
Positiv på trods af dystre udsigter
Trods tegn på modgang bevarer FAST dog optimismen til det sidste.
- Det er for tidligt at sige noget om, hvad YouTube vil vælge, men vi antager, at Google står stærkt, siger Carine Zeier.
YouTube er en meget vigtig kunde for FAST, men hvis videotjenesten fravælger den norske søgemotor, fastholder FAST, at det korte bekendtskab har været til stor gavn for virksomheden.
- YouTube er nok den mest spændende kunde i øjeblikket. Ikke mindst fordi vi lærer en masse nye ting og samtidig får en masse god PR, siger John M. Lervik, der er chef for FAST, til Næringsliv24.
- YouTube repræsenterer på mange måder ’the next big thing’ i internet-verdenen. Den lærdom er meget værdifuld for os, når vi skal udvikle tjenester for andre kunder.
Google har ikke ønsket at kommentere sagen.