MicroStrategy går efter de store danske kunder

Tema: Verdens syvendestørste leverandør af Business Intelligence-løsninger etablerede sig i Danmark i efteråret. MicroStrategy forventer at kapre de store kunder med mange data og brugere

Det danske marked for Business Intelligence (BI) vokser som aldrig før – seks-otte procent om året er analysefirmaet IDC's forventninger til væksten i de kommende år.

Dette er en af årsagerne til, at BI-leverandøren MicroStrategy i september valgte at etablere sig i Danmark med eget kontor.

- Vores eksisterende kunder i Danmark viste stor interesse for, at vi etablerede os lokalt, og vores succes står og falder med, at sælgeren er tæt på kunden. Afgørende var dog også, at efterspørgslen i Danmark efter BI-løsninger er stor og deraf også potentialet, siger Christian Leander, der er selskabets danske direktør.

Fokuserer på det store

MicroStrategy fokuserer især på løsninger til brancher som detailhandel, banker, forsikring og offentlige virksomheder.

Blandt de syv-otte danske kunder, selskabet i øjeblikket har stående i kundekartoteket, finder man da også dagligvarevirksomheder som COOP Danmark og Metro.

Selskabets største kunde er det amerikanske postvæsen, US Postal Service, hvor 30.000 medarbejdere har adgang til BI-løsningen.

Håndteringen af en organisation af denne størrelse understreger,m at MicroStrategy har det fint med at levere løsninger til netop de store virksomheder.

Også i Danmark er målet derfor at få foden inden for hos de større danske virksomheder.

35 kunder om et par år

Særligt interessant for MicroStrategy er selskaber, der opsamler store mængder information i et eksisterende datawarehouse og har behov for, at løsningen kan håndtere mange samtidige brugere, uden at det går ud over systemets ydelse.

- Målet er, at vi inden for to-tre år har omkring 35 kunder i Danmark, der samlet leverer en årlig omsætning i nærheden af 50-60 millioner kroner. Det er ikke afgørende, at disse kunder er at finde blandt de 100 største virksomheder i Danmark, mener Christian Leander.

Svært at finde folk

Han mener ikke, at målet er urealistisk, men indrømmer også, at der skal løbes stærkt, for bemandingen af kontoret er langt fra på plads.

I øjeblikket sidder der to personer på kontoret i København.

Det umiddelbare mål er otte medarbejdere, mens målet på lidt længere sigt er, at man skal være 15-17 medarbejdere, men det er svært at finde frem til kvalificerede kandidater.

- Vi har for tiden to salgsmedarbejdere, der begynder til januar og håber på at have holdet klar i løbet af januar. Vi har to headhunterbureuaer i gang, der leder efter de rette kandidater, men jeg indrømmer, at det er svært, for de hænger ikke på træerne, siger selskabets danske landechef.

Europæiske kontorer

MicroStrategys ekspansion foregår dog ikke kun i Danmark. Selskabet har åbnet flere europæiske kontorer i rap og på alle kontorerne skal der ansættes folk.

Christian Leander anslår, at man den næste tid skal stige fra 400 medarbejdere i Europa til 600.

Omsætningen på verdensplan stiger ligeledes og forventningen er at man når op på 300 millioner dollar i år – en stigning på hele 40 procent fra året før.

I forbindelse med Computerworlds Top 100 lå MicroStrategy på syvendepladsen for verdens BI-selskaber målt på omsætning.

Ud over US Postal Service leverer MicroStrategy BI-løsninger til blandt andet Google, AT&T, eBay, CIA og FBI, men de i Danmark er at finde hos selskaber som COOP Danmark og A.P. Møller-Mærsk.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    IFS Danmark A/S har pr. 27. august 2025 ansat Charles Nguyen som Digital Sales Executive. Charles skal især beskæftige sig med at hjælpe kunder med at omsætte forretningsbehov til digitale løsninger, der skaber værdi for virksomheden. Charles kommer fra en stilling som CX Specialist Account Executive hos Oracle Nederland BV. Charles er uddannet Can.ling.merc. Charles har tidligere beskæftiget sig med at sælge Oracle CX-løsninger til både Mid-Market og Enterprise-kunder på tværs af Norden og DACH. Nyt job

    Charles Nguyen

    IFS Danmark A/S

    Alcadon ApS har pr. 1. september 2025 ansat Lars Peter Met Pedersen som Sales Manager - Datacenter. Han skal især beskæftige sig med salg af løsninger til det danske datacenter marked og være det rådgivende bindeled mellem kunde og producent. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Carsten René Christensen, 46 år,  som Al Lead. Han kommer fra en stilling som Co-founder hos Mærkbart ApS. Nyt job

    Carsten René Christensen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Jannie Rossell Holst som medarbejder i Product Sales ved afd. Aarhus. Hun kommer fra en stilling som medarbejder i Licensteamet hos Atea. Nyt job