MySpace til Apple: Stop ormen nu

MySpace.com vil have Apple til at opdatere sin QuickTime-afspiller, så den ikke kan bruges som angrebsplatform på den sociale netværkstjeneste. Apple er foreløbig kun klar med en midlertidig løsning.

MySpaces henvendelse til Apple kommer efter at en orm i form af en ødelæggende QuickTime-film har floreret på den sociale netværkstjeneste MySpace i weekenden.

Ormen består af et JavaScript, der er indlejret i den omstridte QuickTime-film, og den udnytter afspillerens understøttelse af JavaScript-kode.

Når filmen afspilles, bliver man inficeret, hvilket udmønter sig i, at legitime links i brugerprofilen bliver udskiftet med henvisninger til phishing-websider.

Samtidig integreres videoen på profilen side, så andre besøgende risikerer at blive inficeret.

Sikkerhedsfirmaet F-secure skriver på sin blog, at målet med angrebet er at lokke brugerne til at besøge phishing-sider, der er designet til at ligne MySpaces log-in-side og derfor beder om en række brugeroplysninger.

MySpace: Ikke godt nok
Apple arbejder på sagen, men har foreløbig kun været i stand til at levere en midlertidig løsning på problemet, der består i, at man deaktiverer QuickTime-funktionen i Internet Explorer.

Da ormen også kan angribe via Firefox-broeseren, mener MySpace ikke, at det er godt nok.

- Da vi erfarede, at der var en orm, der udnyttede QuickTime-afspilleren, rettede vi straks henvendelse til Apple for at få få lukket hullet, siger Hemanshu Nigam, der er sikkerhedschef i MySpace til News.com.

Han mener, at Apple bør levere varen hurtigere.

- Vi har desuden rapporteret episoden til myndighederne for at få en tilbundsgående undersøgelse, siger Nigam.

Mens Apple arbejder på en løsning, har MySpace blokeret for de ødelæggende links og renser desuden brugerprofilerne for henvisninger til phishing-sider.

MySpace ejes af Rupert Murdochs News Corp. og er en meget populær social netværkstjeneste med omkring 70 millioner registrerede brugere.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S