Mellem klokken 9 og 10.30 har mange brugere ikke kunnet foretage betalinger via PBS.
Årsagen til problemet er et overgravet kabel udenfor firmaets hovedkontor i Ballerup.
Den automatiske backup, der normalt klarer sådanne problemer, kunne ikke træde i kraft, da det var et helt lyslederbundt som blev delt i to, og i halvanden time var betalingstjenesten således sendt til tælling
- Lige omkring klokken ni var vi hårdest ramt. Her var kapaciteten nede på to tredjedele af det normale niveau, siger Pernille Kylling, der er informationschef i PBS.
Hårdt ramt af nedbrud
Antallet af transaktioner, der ikke kunne gennemføres, er endnu ikke kendt, men mange brugere har her til morgen ikke haft mulighed for at benytte betalingsservices drevet af PBS.
- Det hører heldigvis til sjældenhederne, at vi oplever problemer som dem, der opstod her til morgen, fortæller Pernille Kylling, der bekræfter, at al trafik igen forløber helt efter bogen.
PBS har dog været hårdt plaget af nedbrud i år.
Det seneste store nedbrud hos virksomheden skete 2. oktober.
Dengang skyldtes problemet fejl begået af PBS i forbindelse med, at selskabet forsøgte at opdatere sine systemer.