Artikel top billede

Er Apples iPhone en storm i et glas vand?

ComputerViews: Apples nye iPhone tiljubles af aktiemarkedet og analytikere. Men selv om terminalen er et godt bud på et succesfuldt nicheprodukt, kan Apple næppe spise kirsebær med de store i mobilbranchen.

ComputerViews: Det var næsten som om Moses var kommet ned fra Sinai-bjerget med stentavlerne, da Apples legendariske Steve Jobs tirsdag lancerede selskabets nye iPhone i en prædiken til de allerede omvendte på den årlige MacWorld-messe i San Francisco.

Også hos et publikum, der må formodes at være mindre letbevægeligt, er den nye smart-phone fra det amerikanske elektronik-firma blevet modtaget som noget af en åbenbaring.

Kan miraklet gentages?

En række analytikere er tydeligvis begyndt at tale i tunger, og investorer kastede sig tirsdag over Apples aktier som var de manna fra himlen – mens de solgte ud af beholdningerne i andre mobilproducenter.

Vig bort Satan!

Værst gik det ud over Research In Motion, der står bag Blackberry-terminalen, og PDA-producenten Palm, men også Nokia og Ericsson har fået stryg.

Men kan Apple så virkelig gentage miraklet med iPoden, hvor man forvandlede en forholdsvis uglamourøs produktkategori til et hot modefænomen og dernæst satte en de facto standard for hele segmentet med sit enkle og elegante produkt?

Svaret er, med stor sandsynlighed, nej.

Men, må man tilføje i samme åndedrag: Kun en tåbe ville undervurdere Apples evne til at identificere en profitabel niche og udfordre konkurrenterne med nye teknologiske features og et rapt design.

Langt større marked

Mobilmarkedet adskiller sig dog markant fra markedet for bærbare medieafspillere.

Først og fremmest qua en række dominerende varemærker, der i udgangspunktet har en stor fordel på basis af volumenproduktion, veletablerede salgskanaler og partnerskaber med de globale teleoperatører.

Og så er det mobile marked simpelthen bare langt, langt større end noget andet marked for forbrugerelektronik.

Apple er forrygende succesfuld på mp3-området, bevares, men et globalt salg på måske 80 millioner enheder over fem år er altså stadig beskedent sammenlignet med de omsætningstal man er blevet vant til i mobilindustrien.

Nokia alene spytter på tre måneder flere mobiltelefoner ud end Apple har solgt iPods siden produktet blev introduceret i 2001.

Smarte telefoner

Alligevel kan Apple gøre en forskel i markedet for smart phones – terminaler, der kombinerer tale med computerkraft og multimediefunktionaliteter.

Det er en hastigt voksende produktkategori på vej mod de 100 millioner solgte enheder om året.

Sandsynligheden taler klart for, at en pæn del af iPod-menigheden vil opgradere til en iPhone, og det skulle sikre terminalen et rygstød.

Men Apple kommer altså op mod meget skrappe modspillere med produkter, der – i modsætning til iPhone –allerede har en solid rekordliste.

Blackberry har således et stærkt greb om store dele af erhvervsmarkedet. Nokia og SonyEricsson byder på teknologisk nok så velfunderede løsninger.

Og flere af de asiatiske producenter kan godt være med, når det drejer sig om smart design.

Kan Apple få millioner af forbrugere til at lægge 3000 kroner – eller det, der er værre – for en telefon, som ikke understøtter 3G, synes at have en meget begrænset batterilevetid og et kamera på sølle to megapixel?

Måske, men næppe i et antal, der gør det muligt at indfri Steve Jobs profetier om at iPhone vil ”genopfinde telefonen.”