Teleselskaber kæmper med nye forretningsområder

Teleselskaberne står overfor en brat nedgang i væksten de kommende år. Det kræver nye tilgange, men selskabernes forsøg på at komme ind på it- og mediemarkedet kan let slå fejl, ifølge en ny rapport fra Gartner.

Mange europæiske teleselskaber har travlt med at opruste indenfor nye aktiviteter, såsom medieproduktion og it-tjenester.

De håber på den måde at nedbringe afhængigheden af deres kerneforretning på teleområdet – hvor priserne er faldende, mens konkurrencen øges – og få adgang til mere lønsomme forretningsområder.

Men ifølge en ny rapport fra analysetjenesten Gartner skal selskaberne ikke regne med, at en sådan strategi automatisk vil ændre på den langsigtede tendens til stagnation.

Skuffende vækst

Telebranchens gyldne år er ovre, vurderer Gartner.
- Historisk set har operatørerne skaffet sig en høj vækst i omsætningen fra bredbånd og mobile tjenester, men de står nu overfor udsigten til et hurtigt fald i omsætningsvæksten, skriver Gartner.

I 2010 vil den årlige vækstrate på traditionelle teletjenester være helt nede på bare 1,7 procent, vurderer analysebureauet.

Fejlslagne eksperimenter

Disse triste udsigter har fået mange selskaber til at prøve sig frem med nye aktiviteter på it- og medieområdet. Men i mere end halvdelen af tilfældene vil eksperimenterne slå fejl, mener Gartner.

- Synergierne mellem de forskellige forretningsmodeller og markeder er meget begrænsede, siger Gartner analytikeren Martin Gutberlet.

Ingen garantier

– Denne form for diversificering indebærer en høj risiko for at man taber fokus på dagens prioriteringer i kerneforretningen, for eksempel kundetilfredshed og omkostningsreduktioner, uden at der er garanti for øget omsætningsvækst på lang sigt, siger Martin Gutberlet.

I stedet for at kaste sig ud i store og risikable investeringer på nye felter vil mange teleselskaber med fordel kunne koncentrere sig om at effektivisere driften af deres eksisterende forretningsområder, mener Gartner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere