BBC har netop indgået en aftale med en af internettets mest populære sider.
Den britiske tv-station skal levere billeder til tre forskellige YouTybe-kanaler, som skal fornøje surferne med nyheder og underholdning.
Ashley Highfield der er medie- og teknologichef i BBC siger, at YouTube-aftalen ikke har til hensigt at vise hele programmer, men skal ses som et udstillingsvindue for BBC’s store sortiment.
Som betaling for ulejligheden får BBC en ikke offentliggjort andel af reklameindtægterne, der genereres af de tre nye kanaler.
Samtidig forventer BBC, at indholdet vil generere en masse trafik på tv-stationens egen webside.
I USA har flere tv-stationer indgået lignende aftaler, og deres erfaringer viser, at der kan hentes masser af besøgende via YouTube.
I England er der dog bekymring at spore hos en række medievirksomheder, der beskylder BBC for at springe fra sine licensfinansierede public service-forpligtigelser og bevæge sig for langt ind på et kommercielt web-eventyr.
Det er jo hele tre kanaler
Aftalen med Google skal foreløbig løbe over de kommende to år, hvor de tre YouTube-kanaler skal etableres.
Den ene underholdningskanal kommer til at vise public service-tv uden reklamer.
Kanalens formål er desuden at vise klip og appetitvækkere for BBC’s øvrige programmer og derved trække trafik til tv-stationens webside, hvor programmerne kan ses eller downloades i fuld version.
Underholdningskanal nummer to vil blive reklamefinansieret, med blandt andet bannerannoncer.
Indholdet kommer til at bestå af tre til seks minutter lange klip fra store dele af BBC’s programlager.
Rosinen i pølseenden er en nyhedskanal, der som den første sendes i luften senere på året. Den vil byde på omkring 30 nyhedsindslag om dagen og være funderet på reklamer.
YouTube blev grundlagt i februar 2005 og blev opkøbt af Google i december sidste år for den svimlende sum af knap 10 milliarder kroner.