"Administrerende direktør i Saxo,com, Jørgen Balle Olesen. Saxo.com udbyder en masse gratis e-bøger på nettet, der blandt andet tæller rejsebøger, bøger om it og studiekompendier. Hvorfor gør I dog det?"
"Vi har gjort det i et stykke tid og synes, at det er en spændende måde at få folk interesseret i e-bøger på. For at sætte lidt damp under kedlerne har vi netop lanceret mange gratis e-bøger."
"Hvad vil selskabet tjene penge på, hvis det bare giver bøgerne gratis væk?"
"Vi tjener ikke noget på de gratis e-bøger. Det er ren og skær reklame for at få folk i butikken, hvor vi så håber, at de falder over noget andet interessant inde på hjemmesiden. Men på den anden side, så er bøgerne digitale, hvilket jo ikke koster særlig meget for os."
"Skal man se dette her som et desperat forsøg på at få tilført kunder til netbutikken på grund af den skrappe konkurrence?"
"Nej, slet ikke. Vi har en vækstrate på omkring 60 procent, så det går rigtig godt. Vi tror, at uddeling af gratis bøger bare tiltrækker kunder og gør os mere attraktive."
"Føler forfatterne sig ikke snydt?"
"Forfatterne bliver aflønnet og forlaget får penge for bøgerne.
Konceptet er nemlig, at bøgerne er reklamefinansierede.
Eksempelvis indeholder nogle af vores rejsebøger reklamer med rejsearrangører, som læseren må affinde sig med. Og på den måde bliver der tjent penge, selv om vi som boghandel ikke får del i gevinsten."
"Hvorfor er der ingen andre boghandlere, der uddeler gratis e-bøger ud, hvis det er så smart?"
"Mange forlag er desværre ret restriktive.
Blandt andet prøver nogle forlag at udgive bøger med eneret, hvor vi prøver at sprede bøgerne så vidt som muligt via downloads.
Vi vil gerne udnytte nettets mulighed for at dele informationer frem for at holde dem for os selv."