Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

E-butikker: Danske forbruger-regler er for skrappe

To vindere og mindst en nomineret til E-handelsprisen har haft kontroverser med Forbrugerombudsmanden inden for det seneste år. Reglerne er skrappere i Danmark end i udlandet, mener både FDIH, Sterling og Spamfighter.

Tre af de e-butikker, der er blevet nomineret til årets e-handelspriser, har haft kontroverser med forbrugerombudsmanden inden for det seneste år.

To af disse, Spamfighter og Sterling, har endda vundet priser for henholdsvis bedste internationale e-butik og bedste i flybranchen.

De kritiserer nu Forbrugerombudsmanden for at håndhæve de danske forbrugerbeskyttelsesregler alt for stramt.

"Det er sørgeligt. Vi opfører os mere end rimeligt, og vi er væsentligt mere korrekte end vores udenlandske konkurrenter og partnere. Alligevel skal vi have problemer med vores eget hjemland," siger Martin Thorborg.

Katrine De Neergaard fra Forbrugerombudsmandens sekretariat afviser kritikken.

"Vi kan ikke holde op med at håndhæve nogle regler, fordi myndigheder i andre lande opfører sig på en anden måde eller har andre regler. Vi må følge landets regler, og det må Martin Thorborg også," siger hun.

Ville flytte til USA

Forbrugerombudsmanden har været utilfreds med, at brugere af Spamfighter kunne sende anbefalinger af Spamfighter-produktet til alle på brugernes kontaktliste.

Spamfighter oprettede på det tidspunkt et selskab i USA, og overvejede, ifølge Martin Thorborg, seriøst at flytte.

Morten Kamper er direktør for e-handelssammenslutningen FDIH, der arrangerer e-handelspriserne.

Han genkender billedet med, at forbrugerbeskyttelses-reglerne er mere stramme i Danmark i forhold til udlandet.

"Det skal ikke kunne betale sig at flytte til udlandet, hvor man kan gøre tingene på en anden måde. Vi hører ofte, at vi i Danmark er de pæne," siger Morten Kamper.

Reglerne skader forbrugerne

Sterling har samme opfattelse. Sterling mener, at Forbrugerombudsmandens regler skader forbrugerne, da det ikke kan betale sig at drive forretning fra Danmark.

"Selskaber, der vil overholde reglerne, bliver stillet svagere i konkurrencen end virksomheder, der i allergroveste grad overtræder dem, fordi de ikke er danske," siger Stefan Vilner, kommerciel direktør i Sterling.

Sterlings sag handler om, hvorvidt Sterling må placere priser med afgifter på en noget mindre prominent placering end prisen uden.

Stefan Vilner henviser direkte til, at Ryan Air har lempeligere vilkår, fordi selskabet opererer fra Irland, men det er direkte forkert, lyder det fra Forbrugerombudsmandens sekretariat.

"Kritikken er lidt svær at forstå, da det bygger på EU-regler. Vi har i øvrigt haft en lang række sager med Ryan Air," siger Katrine De Neergaard.

Puritanske regler

Morten Kamper fra FDIH er ikke som sådan utilfreds med de danske regler.

De er gode nok, hvis man kan få hele Europa til at gå ind for dem, mern han.

Derimod er Martin Thorborg og Stefan Vilner langt mere utilfredse.

Martin Thorborg synes, at den danske lovgivning og den danske Forbrugerombudsmand forsøger at føre internettet "puritansk".

"I alle andre medier må du gerne tippe en ven. Der er ikke noget i vejen for at smide en kupon i den trykte udgave af Computerworld og bede folk om at give den til en ven. Men på nettet må du ikke," siger Martin Thorborg.

Agerer dømmende og udførende magt

Stefan Vilners hovedanke er, at Forbrugerombudsmanden tolker lovene meget stramt på områder, som der ikke er nogen domspraksis for endnu.

"De sætter sig op som både den dømmende og den udførende magt," siger Stefan Vilner fra Sterling.

Katrine De Neergaard fra forbrugerombudsmandens sekretariat forstår ikke kritikken.

"Det er ikke rigtigt. Når det gælder Sterling og prismærkningsreglerne, så er det rimelig nye regler, så det er klart, at der ikke kan lægge en stor retspraksis endnu, men det kommer det givetvis," siger hun.

Fører sagen i retten

Spamfighters sag endte i øvrigt med, at Spamfighter har ændret teksten på den mail brugerne kan sende ud til alle på deres kontaktliste.

Formelt er sagen endnu ikke helt færdigbehandlet hos Forbrugerombudsmanden, men Spamfighter mener selv, at det har fået godkendt sin praksis.

Sterling har valgt ikke at acceptere Forbrugerombudsmandens afgørelse og regner med at føre sagen i retten.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere