Teleankenævnets netop offentliggjorte årsberetning viser, at antallet af klagesager i 2006 er faldet i forhold til året før.
Der var 525 sager i 2006, hvilket er en solid nedgang i forhold til 2005, hvor der indkom 690 nye sager.
På trods af færre sager i 2006 er ventetiden på en afgørelse blevet længere.
I 2006 har 27 procent af klagesagerne haft en sagsbehandling på mere end seks måneder. I 2005 var dette tal på 18 procent.
Justeri og administrationsbøvl
Sagerne i Teleankenævnet har båret præg af, at de generelt har indeholdt nogle tunge, juridiske problemstillinger og i mange tilfælde har været svære at få belyst tilstrækkeligt, oplyser Teleankenævnet som en af årsagerne.
Udover juridiske spidsfindigheder i sagerne, oplyser nævnet, at de har haft en række administrative udfordringer.
De to elementer har samlet set har medført, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er steget til et uacceptabelt niveau.
"I 2007 er der derfor særligt fokus på at få nedbragt sagsbehandlingstiden, sådan at forbrugerne kan få behandlet deres klager, mens de stadig er aktuelle," skriver nævnets direktør Marianne Bundgaard.
Regningen er det største stridspunkt
De to dominerende klagepunkter er uoverensstemmelser angående regninger samt forskellige fortolkninger af aftalevilkårene mellem kunder og teleleverandør.
Mere end 30 procent af klagerne falder ind under disse to kategorier.
Med hensyn til og internet- og teleudbydernes andel i sager er det TDC, der får flest klager.
Firmaet har dog også den største markedsandel på både fastnet-, mobil- og internet-markedet.
Alle tallene kan findes på Teleankenævnets websted.