Færre teleklager - men længere sagsbehandling

Teleankenævnets årsberetning viser, at antallet af klager over teleselskaberne falder, men at kunderne skal vente længere på at få afgørelserne.

Teleankenævnets netop offentliggjorte årsberetning viser, at antallet af klagesager i 2006 er faldet i forhold til året før.

Der var 525 sager i 2006, hvilket er en solid nedgang i forhold til 2005, hvor der indkom 690 nye sager.

På trods af færre sager i 2006 er ventetiden på en afgørelse blevet længere.

I 2006 har 27 procent af klagesagerne haft en sagsbehandling på mere end seks måneder. I 2005 var dette tal på 18 procent.

Justeri og administrationsbøvl

Sagerne i Teleankenævnet har båret præg af, at de generelt har indeholdt nogle tunge, juridiske problemstillinger og i mange tilfælde har været svære at få belyst tilstrækkeligt, oplyser Teleankenævnet som en af årsagerne.

Udover juridiske spidsfindigheder i sagerne, oplyser nævnet, at de har haft en række administrative udfordringer.

De to elementer har samlet set har medført, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er steget til et uacceptabelt niveau.

"I 2007 er der derfor særligt fokus på at få nedbragt sagsbehandlingstiden, sådan at forbrugerne kan få behandlet deres klager, mens de stadig er aktuelle," skriver nævnets direktør Marianne Bundgaard.

Regningen er det største stridspunkt

De to dominerende klagepunkter er uoverensstemmelser angående regninger samt forskellige fortolkninger af aftalevilkårene mellem kunder og teleleverandør.

Mere end 30 procent af klagerne falder ind under disse to kategorier.

Med hensyn til og internet- og teleudbydernes andel i sager er det TDC, der får flest klager.

Firmaet har dog også den største markedsandel på både fastnet-, mobil- og internet-markedet.

Alle tallene kan findes på Teleankenævnets websted.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere