Markedet for digitale kameraer er ved at være mættet, og analysehuset IDC forudser, at antallet af solgte enheder vil toppe i 2010.
Herefter vil salgstallene begynde at blive negative.
"Der vil ske en neddrosling af salget, fordi alle de store markeder efterhånden er mættet," siger IDC-analytiker Christopher Chute i rapporten.
"Allerede i 2011 kan vi forvente en nedgang i salget på to procent."
Mobilen bremser salget
For at erobre nye markeder skal kameraproducenterne til at markedsføre sig mere markant blandt kunder og distributører i lande som Kina, Rusland og Latinamerika.
På trods af, at billeder produceret med et kamera er af høj kvalitet, kan mobiltelefoner med indbygget kamera blive en show-stopper for kameraproducenterne.
Analysehuset mener, at producenterne, der fremstiller traditionelle kameraprodukter, går trange tider i møde.
"Digitale kameraer vil fortsat være teknologidominerende og førende i forhold til mobiltelefoner, når det handler om billedkvalitet," siger Christopher Chute
"Derfor vil kameraet stadig være entusiasternes foretrukne produkt, når der skal tages billeder i høj kvalitet."
"Men i takt med at telefonerne bliver livsstilsprodukter med gode multimedieegenskaber, vil de segmenter, der bruger mobilen til at tage billeder med blive større."