Hvorfor er klagetiden så lang, Forbrugerklagenævn?

Fem skarpe: Færre danskere klager til Forbrugerklagenævnet over indkøb af it-udstyr. Kan det have noget med klagetiden på 14 måneder at gøre? Chef for forbrugerrettigheder, Charlotte Lemche-Romvig fra Forbrugerklagenævnet giver fem skarpe svar på fem skarpe spørgsmål.

Chef for forbrugerrettigheder i Forbrugerklagenævnet, Charlotte Lemche-Romvig. En Computerworld-læser har oplevet at få beskeden "Du skal nok regne med 14 måneders klagetid" fra jer. Hvorfor skal sagsbehandlingen tage så lang tid?"

"Det skal den heller ikke i udgangspunktet, men lige nu har vi en pukkel på arbejdsbyrden, hvilket gør vores ventetid temmelig lang."

"Hvor længe skal man så vente, når puklen endelig er hugget af?"

"Det kan jeg ikke sige noget om på nuværende tidspunkt. Men den vil være væsentligt kortere ved årets udgang."

"Hvordan tror du, at folk har det med at skulle vente i så lang tid på at få behandlet en klagesag?"

"Det kan jeg ikke forestille mig, at de har det godt med. Det ville jeg i hvert fald ikke selv have"

"Hvad skal der til for at I skruer ned for klagetiden og op for borgerservicen?"

"Det er for dårligt med den store sagspukkel, og derfor har vi fået tilført ressourcer i form af medarbejdere, sagsoptimeret vores processer, vi tager overarbejde, og så har vi fået kammeradvokaten til at tage en del sager.

Vi har simpelthen fået flere hoveder til at arbejde på at mindske ventetiden."

"Færre danskere klager over it-udstyr, men færre får også medhold i klagerne. Hvad skyldes det efter din opfattelse?"

"Det kan jo skyldes en del.

Der har altid været en del, der bliver afvist i sekretariatet. Men det kan jo være forbrugerne har haft større forventninger til deres computer, end hvad den rent faktisk kan præstere."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere