Der skal sættes turbo på udmeldingerne fra Den Digitale Taskforce. Sådan lyder kravet, hvis den nye digitaliseringsstrategi skal have luft under vingerne.
Udmeldingen kommer fra tænketanken CIO Innovation Forum, som har set nærmere på strategien for digitalisering af det offentlige.
Det er regering, kommuner og regioner, der står bag den strategi, som udgives i denne uge.
Klare og hurtige meldinger
Klare og hurtige udmeldinger står højt på dagsordenen i tænketankens notat, der netop blev offentliggjort i fredags. Hvis ikke det sker, er der risiko for at unødvendige projekter fortsætter eller sættes i gang.
Ejvind Jørgensen, underdirektør i Rambøll Management har stået i spidsen for arbejdet med notatet fra CIO Innovation Forum.
Tænketanken består af ledere fra en lang række offentlige og private virksomheder.
"Det er vigtigt, at vi får en udmelding på, hvilke projekter, som laves centralt i fællesskab, og hvilke projekter, man kan arbejde videre med," siger Ejvind Jørgensen.
Den Digitale Taskforce har samlet trådene i strategien, der er fælles for kommuner, regioner og regering.
Kontorchef i Taskforcen Lars Frelle-Petersen forklarer, at der allerede arbejdes på mere konkrete planer. Han vil dog ikke melde en deadline ud endnu.
God model
"Vi vil jo heller ikke sætte en masse i gang, før vi har en god model for arbejdet," konstaterer Lars Frelle-Petersen.
Han fortælller, at en kortlægning af 1.500 forskellige forretningsområder i det offentlige er i gang.
Først kortlægges opgaver og sammenhænge. Siden skal der tages stilling til den endelige struktur. Der er tale om et stort arbejde, da kortlægningen er den første af sin art.
Endelig i centrum
De to store portaler Borger.dk og Virk.dk får Ejvind Jørgensen til at håbe, at denne strategi kan sætte handling bag ordene om borgeren i centrum.
"Der er blevet talt om det i ti år, men der er altså ikke sket nok," siger Ejvind Jørgensen. Han peger på, at kun i et fåtal af de offentlige it-projekter bliver brugerne spurgt om deres mening.
"De private firmaer har forstået at lave brugerdrevet innovation og teste ideer med målgruppen," siger Ejvind Jørgensen, som sammen med CIO Innovation Forum blandt andet peger på, at kvaliteten af mange digitale løsninger i det offentlige simpelthen er for dårlig.
Lars Frelle-Petersen forsikrer, at selv om effektivisering og økonomi står højt på dagsordenen, så vil kvalitet og innovative løsninger få plads i udviklingen.