Nyt beredskabssystem overhaler Tetra

Det nye beredsskabssystem Palcom overhaler Tetra-systemet, som den danske stat i disse dage investerer milliarder i.

Artikel top billede

"Glem Tetra."

Sådan lyder den kontante melding fra lektor Preben Holst Mogensen fra Datalogisk Institut på Aarhus Universitet efter den første test af det nye Palcom-system.

Det nye beredskabssystem blev i weekenden testet ved Tall Ship Race ved Århus Havn. Med mere end en million besøgende var begivenheden ideel til at afprøve systemets muligheder.

På et kæmpe smartboard i kommadocentralen kan politi og beredskabsfolk i 3D danne sig overblik over ambulancer med GPS-udstyr i, nøglepersoner med mobiltelefoner, seks strategisk opstillede kameraer, politibåde, telte og skibe.

På den måde giver systemet et komplet overblik over området.

Tetra mangler båndbredde

Problemet med Tetra-systemet er ifølge lektoren, at det ikke kan fragte så store mængder data, som der her er tale om.

"Deres (red. Tetra) databåndbredde er normalt 3,2 kbit pr. timeslot, og dem er der 4 af pr. sekund, så det teoretiske maksimum for dataoverførsel er 12,8 kbit pr sekund. I praksis er det svært at nå selv det. Vores prototype understøtter kommunikation via billeder og video, som kræver langt højere båndbredder. Tænk på, at en normal 3G-forbindelse ligger på ca 1,5 Mbit/sek" siger lektoren.

Opbakning fra bruger

Leder af sundhedsberedskabet i Region Midtjylland, Erika Christensen, bakker ham op i meldingen om Tetra-systemet, der kommer til at koste den danske stat i omegnen af 2 milliarder kroner.

"Tetra-systemet kan man kun snakke sammen i," siger hun.

På spørgsmålet om hvorvidt man ikke i stedet burde satse ressourcer på at udvikle dette system frem for Tetra-systemet, lyder beskeden fra lektoren:

"Jeg har absolut ingen kommentarer til de igangværende forhandlinger."

Han fortæller, at Palcom-systemet tidligst vil være klart til brug engang efter 2010.

På det tidspunkt er Tetra-systemet efter den forventede plan oppe at køre flere steder i landet.

Preben Holst Mogensen håber dog, at man vil kunne integrere de to systemer med tiden.

Navnenyt fra it-Danmark

Guardsix har pr. 1. april 2026 ansat Annbritt Andersen som Global Chief Revenue Officer (CRO). Hun skal især beskæftige sig med at geare organisationen til en markant skalering i Europa. Hun har tidligere beskæftiget sig med globale kommercielle strategier for nogle af branchens allerstørste spillere, herunder Microsoft. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
Mohamed El Haddaoui, er pr. 7. april 2026 ansat hos Dafolo A/S som IT-systemudvikler. Han skal især beskæftige sig med udviklingsopgaver relateret til Brugerklubben SBSYS. Han er nyuddannet datamatiker og har erfaring med udvikling af REST API'er og integreret databaser. Nyt job

Mohamed El Haddaoui

Dafolo A/S

Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Jeppe Spanggaard, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med Digitalisering med Microsoft-platformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Nyt job

Jeppe Spanggaard

Pinksky ApS