De første læsere til det nye elektroniske rejsekort står klar til at sende de krøllede klippekort på pension i Taastrup.
I første omgang er det kun et indledende pilotprojekt, der går i luften, men allerede næste år udvides systemet til hele Sjælland, Lolland og Falster, og i 2009 skulle systemet dække hele landet.
"Pilottesten går i gang i slutningen af året," fortæller Bent Nielsen, marketingchef i Rejsekort A/S.
Systemet bygger på et smartcard, som skal føres forbi en læser, når man stiger ind og ud af et tog eller en bus. Prisen vil så variere afhængig af hvor ofte man benytter offentlig transport. Priserne kommer til at svare til de nuværende for billetter, klippekort og månedskort, afhængig af hvor ofte man benytter kortet.
Stort samarbejde
DSB samarbejder med en lang række regionale trafikselskaber og Metroens ejere i Ørestadsselskabet om systemet. Arbejdet er forankret i selskabet Rejsekort A/S.
Bent Nielsen, marketingchef i Rejsekort, forklarer, at kortet skal føres forbi læserne i fem til 10 centimeters afstand, både på vej ind og på vej ud af bus eller tog.
Det er blandt andet teknikken, som skal testes i det pilotforsøg, som går i gang i slutningen af i år, når der er opstillet læsere i test-området.
Pilotfasen bliver præget af, at der kun er læsere på et begrænset antal stationer og busser. Men allerede næste år regner Bent Nielsen med, at systemet bliver udbygget til hele Sjælland.
Tæt på kunden
En anden fordel ved det nye system er, at både DSB og trafikselskaberne får langt mere detaljerede informationer om rejsemønstre. Det betyder, at det bliver lettere at planlægge og forbedre ruterne, forklarer Gregers Mogensen, der er projektchef i DSB.
Bent Nielsen, marketingchef i Rejsekort A/S, fortæller, at systemet både vil fungere med personlige kort, flex-kort, der for eksempel kan deles i en familie eller anonyme kort i stil med klippekortet.
Rejsekort A/S forsikrer, at alle nødvendige tilladelser fra datatilsynet er på plads. Rejsedata bliver anonymiseret, når turen er betalt.