Flere annoncører satser på web-tv

Annoncører har fået øjnene op for fordelene ved web-tv. Eksperter forventer, at det nye vækstlokomotiv kommer til at ske inden for tv-annoncering

Artikel top billede

Paris Hilton reklamerer for en burger i en vaskehal - en tv-reklame på nettet som var ganske populær hos husarene.

Annoncører har fået øjnene op for fordelene ved web-tv og kaster sig frådende over markedet.

”Nu kan vi fornemme ketchup-effekten. Når man har banket tilpas nok i flasken, kommer det hele ud på én gang. For selvom annoncemarkedet har været trægt hidtil, har vi det sidste halve års tid intensiveret eksponeringen over for vores kunder og mediebrugere,” siger administrerende direktør Ulrik Krag i medievirksomheden Mediaprovider A/S.

”Jeg forventer, at det nye vækstlokomotiv kommer til at ske inden for tv-annoncering på nettet. Det bliver et af de områder, der kommer til at vokse kraftigt, selvom udgangspunktet ikke er særlig stort,” fremhæver han.

Ulrik Krag mener, at tv-annoncer på nettet bliver en integreret del af fremtidens medieplaner.

”Når man annoncerer på tv, annoncerer man også på web-tv,” siger han.

Projektleder i mediabureauet Initiative Universal Media A/S, Rune Kiowsky, ser store fordele for annoncørerne på web-tv i og med mange danskere i stigende grad brugere deres tid online.

”Man har en mere opmærksom og engageret tilskuer, der giver en mere målrettet annoncering, fordi reklamerne lægger sig op ad det indhold, som forbrugerne konsumerer i det øjeblik,” forklarer han.

”Samtidig er der interaktivitet direkte i annonceringen, som først nu er på vej med digital tv. Her kan man klikke på annoncen og komme videre til en anden hjemmeside og læse mere om produktet, fremhæver han”.

Højere værdi

Rune Kiowsky forklarer, at en tv-reklame har en højere værdi for brugeren, når den er målrettet hans interesser. Hvorimod 90 procent af reklamerne muligvis er uinteressante i et dikteret programudbud på eksempelvis TV2.

”Det gælder om at ramme lige der, hvor det er interessant,” siger han og peger på, at det ikke behøver at være en kamp om, reklamerne bliver vist gennem fjernsynsapparatet eller på computeren.

”Jeg tror ikke, at broadcasterne vil komme i knibe, for de har stadig indholdet, man skal bare servere reklamerne på en anden måde nu, for folk vælger det, når de har lyst til det,” understreger projektlederen.

Danmark med helt fremme

Danmark er blandt de største lande når man ser på omsætningen for internetannoncering pr. internetbruger i 2006. Det viser en helt ny undersøgelse, der er udarbejdet af IAB Europe (Interactive Advertising Bureau).

Undersøgelsen viser, at Danmark overgår alle de store central- og sydeuropæiske lande som Tyskland og Frankrig. Det er første gang der er udarbejdet en sammenlignelig opgørelse af internetannonceomsætningen i Europa.

I undersøgelsen tegner Danmark sig for en omsætning på 427 kroner per nternetbruger kun overgået af Storbritannien med 618 kroner og USA med 455 kroner per internetbruger.

Læses lige nu

    Csis Security Group A/S

    Senior Software Engineer

    Københavnsområdet

    IT-Forsyningen I/S

    It-arkitekt

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Chef til stor applikationstransformation i Forsvaret

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S