22 millioner kroner til dansk tøsespil-firma

Spilbranchen: Ventureselskaber skyder 22 millioner kroner i det danske spilfirma WatAgame. Pengene skal bringe et pigeunivers ud i verden.

Det amerikanske ventureselskab Accel skyder sammen med blandt andet Vækstfonden 22 millioner kroner ind spilfirmaet WatAgame.

Millionerne skal bruges til at brede pigeuniverset Gosupermodel ud i resten af Europa.

Og til sidst skal WatAGame sælges til en medievirksomhed for en ukristelig masse millioner.

Men først når selskabet tjener penge, og efter planen er WatAgame først profitabel i begyndelsen af 2009, siger selskabets administrerende direktør, Henrik Riis.

Det er planen lagt i overenstemmelse med investorerne.

Flere tilbud

”Vi har allerede fået en del tilbud, men det er for tidligt endnu. Vi skal have skabt endnu mere værdi, så et salg kommer først på tale, når vi begynder at tjene penge,” siger Henrik Riis.

Ideen bag selskabet ligner en mellemting mellem et spilunivers som World of Warcraft og en social tjeneste som Arto eller MySpace.

”Vi har fundet en niche til piger i aldersgruppen 10-16, fordi der ikke har været særlige mange tilbud til dem. Men nu begynder vi at få konkurrenter, så det skal gå stærkt,” siger Henrik Riis.

Han peger på, at selskabet havde valget mellem at gå efter at blive profitabelt eller at brede forretningen ud over nogle flere lande end de fem, hvor WatAgame er til stede i dag.

”Men jeg tror ikke på, at det er det, vi skal i denne her branche. Det at være først betyder utrolig meget,” siger Henrik Riis.

Efter hans logik går brugerne derhen, hvor deres venner er i forvejen.

Arto sidder tungt

”I Danmark sidder Arto på hele teenagesegmentet, fordi de var først derude. Den effekt er meget stærk for communities,” siger Henrik Riis.

Hans forretning er bygget op om at få pigerne ind som unge for så at sige farvel til dem, når de er 16 år og skal være cool et andet sted på nettet.

Den nye investor er ventureselskabet Accel, der tidligere har investeret i nystartede selskaber som Facebook, Macromedia og Veritas.

Sammen Vækstfonden, ventureselskabet SeeD Capital Danmark og en række private investorer sidder Accel på mere end halvdelen af WatAgames aktiekapital.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly