AJAX-pioner: Brugernes oplevelse i forreste række

Opfinderen af betegnelsen AJAX (Asynchronous Javascript and XML), Jesse James Garrett, understreger vigtigheden af brugeroplevelsen i udviklingsarbejdet.

Opfinderen af betegnelsen AJAX (Asynchronous Javascript and XML) opfordrede deltagerne ved fredagens 'The Rich Web'-konference i San Diego til at understrege vigtigheden af brugeroplevelsen i udviklingsarbejdet.

"Brugerne vil have et personligt forhold til de produkter, de anvender." sagde Jesse James Garrett, stifter af Adaptive Path og opfinder af betegnelsen AJAX.

"Det er de samme steder i hjernen, der aktivers, når vi bruger interaktive programmer eller har interaktion med andre mennesker." sagde Jesse James Garrett.

"Sagt på en anden måde, så har vi samme forhold til applikationer, som vi har til mennesker."

iPod er oplvelse

Garrett brugte Apples iPod som eksempel på et produkt, der har givet brugeren en oplevelse. Selvom det ikke var den første, eller den med flest features, blev den en succes på grund af den oplevelse, den gav brugeren.

"Internet-sitet www.flickr.com er et eksempel på et web-firma, der giver oplevelser til brugeren. De har etableret sig som en hub for digital fotografering," sagde Jesse James Garrett.

"AJAX," sagde han, "handler om at give berigende oplevelser." Jesse James Garrett sammenlignede succesen med AJAX med Google Maps. "Jeg ved ikke, om AJAX-konceptet ville have rykket, hvis ikke der var så overbevisende eksempler som Google Maps".

"Tendensen i software-udviklingen er at sætte brugerdelen højest, og derefter arbejde baglæns mod udviklingen af de andre komponenter. Tidligere begyndte man med datadelen og business-logic for til sidst at beskæftige sig med brugerens oplevelse," konstaterede Jesse James Garrett.

Tv ti år om at få en identitet

"Vi er nået til et interessant punkt i web-udviklingsarbejdet. Tv var også ti år om at få sin egen identitet. I begyndelsen var det bare radio og teater overført til skærmen. Internettet er nu, efter ti år, ved at blive forstået som et selvstændigt medie," sagde Garrett.

"Udbyderne af værktøj til programudvikling har endnu ikke forstået at gøre deres programmer indbydende for web-udviklere. Den hastige vækst AJAX har haft viser, at vi er ved at skille fårene fra bukkene. Indtil da er vi bare nødt til at holde ud," sagde Garrett.

I en bemærkning om Web 2.0 sagde Garrett, at YouTube er symbolet på Web 2.0.

"YouTube er intet værd uden sine brugere. Den værdi, folk oplever ved YouTube, er lig med den værdi, andre brugere tilfører det.

Oversat af Bo Madsen

Læses lige nu

    Schilling ApS

    Support Specialist

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    SAP-arkitekt

    Fyn

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Nordjylland

    PensionDanmark

    Scrum Master

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S