Jens Fournais stiftede it-distributøren BlueCom som 22-årig, og nu lukker han selskabet igen om 38-årig.
"Der er ikke nogen sammenhæng imellem de ressourcer, vi lægger i firmaet og så, hvad vi får ud af det. Markedet er ikke lukrativt, og branchen er præget af svindel," siger Jens Fournais.
It er bare en vare
Interessen for at banke forretningen BlueCom op har i alle årene været større end interessen for it.
"I bund og grund interesserer it mig ikke en skid, det er bare en vare," konstaterer Jens Fournais lakonisk.
Han har fået mange henvendelser fra venner og forretningsforbindelser, der beklager hans beslutning og synes, at det er trist.
"Men jeg er bestemt ikke ked af det. Tværtimod synes jeg, at det er positivt, og det har været en kæmpe lettelse at have truffet beslutningen om at lukke BlueCom," konstaterer den nu forhenværende BlueCom-direktør.
Holde fri og slappe af
Fournais føler sig bedre tilpas i rollen som entreprenør end som den, der sidder bag rattet i den daglige trummerum.
"15 år i en branche med så meget fart på, det er lang tid. Jeg har heldigvis været i stand til at tjene nogle penge mens jeg var i branchen - og nu har jeg råd til at holde fri og slappe af og tænke over, hvad der så skal ske, men lige nu skal jeg bare holde fri," siger Jens Fournais.
Halvdelen af BlueComs 30 medarbejdere er kommet videre i systemet, og nu håber Jens Fournais bare, at også den sidste halvdel snart finder noget fornuftigt at rive i.
De resterende it-distributører kan så blot konstatere, at en konkurrent har takket af og dermed lettet presset en anelse i en branche plaget af stadig faldende fortjenester.