SAP køber Business Objects for 36 milliarder kroner

Den tyske softwarekæmpe SAP smider 36 milliarder kroner på bordet for verdens næststørste BI-leverandør Business Objects.

Den tyske kæmpe inden for forretningssoftware, SAP, sætter nu endnu mere skub i konsolideringen af markedet for analytiske applikationer, eller Business Intelligence (BI).

SAP smider således 36 milliarder på bordet for verdens tidligere største rendyrkede BI-leverandør, franske Business Objects.

Det annoncerede selskaberne sent søndag aften. SAP tilbyder 312 kroner for hver aktie i Business Objects, hvilket er godt 20 procent mere end fredagens slutkurs på børsen i Paris.

Med købet får SAP fingre i et af verdens absolut største BI-firmaer, der ifølge markedstal fra IDC først det seneste år blev henvist til andenpladsen af det amerikanske softwareselskab Oracle, der i fjor købte BI-leverandøreren Hyperion for 19 milliarder kroner.

SAP køber Business Objects for at kombinere dets BI-software med tyskernes egne virksomhedssystemer, eller enterprise resource planning (ERP).

Ifølge SAP's topchef Henning Kagermann, der holdt pressemøde med et hold journalister, efter aftalen var kommet i hus sent søndag aften, forventer SAP med købet at bevæge sig dybere ind på BI-markedet.

"Kunder efterspørger integrerede, end-to-end forretnings process-landskaber. Den største drivkraft bag handlen var absolut at vokse nye forretningsområder," siger Henning Kagermann, der mener, at der er få overlap mellem de to virksomheder.

Han slog samtidig fast, at Business Objects vil fortsætte som selvstændigt selskab. Dog vil Business Objects knytte dets produkter tættere til SAP's fremover, fortalte selskabets topchef John Schwartz.

Annonceindlæg fra Computerworld

Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S