Microsoft køber op i Facebook - Google holdt ude

Microsoft har købt en aktiepost i Facebook på 1,25 milliarder kroner. Samtidig har virksomheden sikret sig eneret på at sælge reklamer til det populære sociale netværk.

Microsoft har købt en aktiepost i Facebook for 1,25 milliarder kroner.

Det har sikret giganten 1,6 procent af Facebook og antyder dermed, at tjenesten har en samlet værdi på mere end 78 milliarder, selvom Facebook endnu aldrig har givet overskud. Det skriver Financial Times.

Microsoft udvider i samme forbindelse sit annoncesamarbejde med Facebook, og får fremover eneret på at levere bannerannoncer til web 2.0-kometen på verdensplan.

Facebook vokser i øjeblikket omkring seks gange hurtigere end verdens største online sociale netværk MySpace.

Derfor kan investeringen sagtens vise sig at give pote, vurderer Microsoft. Facebook har omkring 50 millioner brugere, og voksede med seks procent i september.

Forenter 200-300 millioner brugere

”facebook har mulighed for at nå til 200-300 millioner brugere. Vi tror det er et realistisk bud. Hvis du kombinerer det med en beskeden omsætning pr. bruger, så kan man meget hurtigt lande på de værdier,” siger Kevin Johnson, chef for Microsofts Platform and Services division til Financial Times.

Microsoft har været eneleverandør af bannerreklamer på Facebook i USA, og med den nye aftale bliver den aftale forseglet og udvidet til også at gælde internationalt.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S