Offentlige projekter vinder årets digitaliseringspriser

Fire offentlige it-projekter vinder årets digitaliseringspris. Se hvad Frederiksberg Kommune, Rejseplanen, MedCom og Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har gjort for at vinde prisen.

Fire af de offentlige it-projekter, som har løftet sig over gennemsnittet, blev i går belønnet med både rampelys og en statuette.

Digitaliseringsprisen blev uddelt, og blandt andet Rejseplanens konstante evne til at udvikle sig, senest med en mobilplatform blev belønnet med en pris. Frederiksberg Kommune blev belønnet for kommunens indsats med e-valg.

MedComs arbejde med at binde det danske sundhedsvæsen sammen blev også præmieret, og endelig fik Erhvervs- og Selskabsstyrelsen en pris for den digitale indberetning af syge- og barselsdagpenge.

Det er en løsning, som har nedbragt antallet af fejl og sparet millioner af kroner i administration.

Prisen uddeles for tredje år i fællesskab mellem KMD, HP og Rambøll Management, som i år i samarbejdede med Videnskabsministeriet, Finansministeriet, Danske Regioner og KL.

Digitalt bagkontor

Mens gårsdagens anden prisuddeling, Bedst på Nettet, retter sig meget direkte mod det offentliges hjemmesider, er de fire kategorier til Digitaliseringsprisen rettet mod den samlede løsning.

Fire projekter blev altså belønnet med en pris overrakt af videnskabsminister Helge Sander (V) ved prisuddelingen på Glyptoteket i København.

Ministeren fremhævede priserne, som en lejlighed til at vise nogle af de gode eksempler frem for resten af den offentlige sektor.

Og samtidig benyttede han lejligheden til at slå fast, at hvis statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) vælger at lade Helge Sander fortsætte i Videnskabsministeriet, så vil han arbejde for et digitalt borgerkort til alle danskere.

"Det vil på en gang fjerne de mange kort, vi skal have i dag, og samtidig betyde en forbedret sikkerhed," sagde ministeren, som tilføjede, at det ikke er en billig løsning.

"Beregningerne viser, at det vil koste omkring trekvart milliard kroner, men det er ikke kun nye udgifter," forklarede Helge Sander.

Mindre felt

Selv om der ifølge dommerne var tæt opløb om priserne, kunne en af dommerne, den nyudnævnte koncernchef i Det Berlingske Officin, Lisbeth Knudsen, konstatere, at feltet ikke var så stort i år.

"Det er meget forståeligt, når ildsjælene ude i kommunerne har haft travlt med reformen," sagde Lisbeth Knudsen.

Sammen med de øvrige dommere Rune Bech, Sine Sunesen og Jacob Lyngsø havde hun motiveret de fire forskellige priser sådan her:

Borgerprisen gik til Rejseplanen for at være en etableret succes blandt borgerne, samtidig med at den løbende videreudvikles.

Meget brugervenlig

Senest er Rejseplanen lanceret som tjeneste til mobiltelefonen. Portalens interface er meget brugervenlig, og tre-fem procent af brugerne angiver, at de ikke ville foretage en rejse med toget, hvis de havde været foruden Rejseplanen.

Ledelsesprisen vandt Erhvervs- og Selskabsstyrelsen for digital indberetning af syge- og barselsdagpenge. Løsningen har omlagt arbejdsprocesser i det private og offentlige og dermed forbedrede vilkår for ledelse, kvalitet og økonomi.

Fejlprocenten i indberetninger er styrtdykket fra 50 procent til næsten 0 procent på grund af denne løsning, og det tager fem minutter i dag mod 20 minutter tidligere.

Samarbejdsprisen blev overrakt til MedCom for Det Danske Sundhedsdatanet, som bygger på tværgående digitale initiativer med sygehusvæsenet.

MedCom har i mere end 20 år samarbejdet med sundhedssektorens parter om øget digital kommunikation, og resultatet er et markant kvalitetsløft og store besparelser i tid, materiale og porto til glæde for patienterne.

Specialprisen fik Frederiksberg Kommune for e-valg. Kommunen har gennemført tre digitale valg til Ældreråd, Integrationsråd og kommunalvalg, og erfaringerne viser øget valgdeltagelse på 10 procent reduceret ressourceforbrug samt god service og sikkerhed.

følge dommerpanelet kan løsningen være katalysator for e-valg på højere niveauer som for eksempel folketingsvalg.

Everllence

Senior Embedded Software Engineer

Københavnsområdet

Netcompany A/S

IT Consultant

Midtjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger medarbejder til drift, vedligehold og opgradering af SAP

Københavnsområdet

Statens IT

Windows Server specialist

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Renewtech ApS har pr. 1. april 2026 ansat Boris Sudar som Senior IT Specialist. Han skal især beskæftige sig med at sikre, at Renewtech cloudbaseret infrastruktur fortsætter på sit højeste niveau, mens han også skal drive system udvikling. Han kommer fra en stilling som Senior IT Specialist hos Eurowind Energy. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365, Intune og sikker endepunktsstyring for hybrid og cloudbaseret infrastrukturer. Nyt job

Boris Sudar

Renewtech ApS

Pentos har pr. 2. juni 2025 ansat Jonas Kyhnau som Seniorkonsulent. Han skal især beskæftige sig med at rådgive virksomheder om HR digitalisering og implementering af SAP SuccessFactors og SmartRecruiters. Han kommer fra en stilling som Seniorkonsulent og PMO lead hos Gavdi. Han er uddannet Cand.merc Human Resource Management fra Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med med Onboarding, Employee Central (Core HR). Nyt job

Jonas Kyhnau

Pentos

IFS Danmark A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Lasse Hounsgaard som AI Account Executive. Lasse skal især beskæftige sig med udrulning af IFS.ai Logistics i Norden. Lasse kommer fra en stilling som Manufacturing Account Executive hos Autodesk ApS. Lasse er uddannet cand.merc. i International Virksomhedsøkonomi. Lasse har tidligere beskæftiget sig med digitalisering af danske og nordiske virksomheder. Nyt job

Lasse Hounsgaard

IFS Danmark A/S

Trafikstyrelsen har pr. 1. maj 2026 ansat Nihad Hodzic som IT og Digitaliseringschef. Han skal især beskæftige sig med med IT-projekter og digital transformation, herunder især det strategiske løft af Trafikstyrelsens digitale niveau. Han kommer fra en stilling som Kontorchef hos Udviklings og Forenklingsstyrelsen. Han er uddannet i statskundskab og har en lederuddannelse fra MIT Sloan, samt en igangværende Master i IT-Ledelse. Han har tidligere beskæftiget sig med IT-udvikling og større projekter på momsområdet, hvor han har ledet et projekt- og udviklingskontor. Nyt job

Nihad Hodzic

Trafikstyrelsen