Millioner i reklame for nyt computerspil

Mere end 75 millioner kroner er sat af til at markedsføre computerspillet Kane & Lynch. Snart vil danskerne opleve reklamer overalt for spillet.

Artikel top billede

Langhårede piger i kjoler der får tankerne hen på fortidens sort-hvid filmstjerner som Lauren Bacall og og Marlene Dietrich. Enkle sorte rober med dybe kavalergange.

Lyserøde og limegrønne drinks. En kok, der serverer sushi i alle regnbuens faver. Alt sammen serveret med søde smil for de bænkede journalister.

IO Interactive har lagt op til det store brag for computerspillet Kane & Lynch, der er udset til at afløse successen Hitman-serien med et globalt salg på over 7 millioner spil.

Og ifølge Amanda Cuthbert fra forlaget Eidos - der i 2004 købte IO Interactive - vil markedsføringen af Kane & Lynch koste Eidos mere end 75 millioner kroner:

"Danskerne vil opleve reklamer for spillet i en lang række sammenhænge."

Professionelle dræbere

Det nye computerspil med de to professionelle dræbere Kane og Lynch opererer med et budget på den anden side af 200 millioner kroner. Og skal Eidos og IO Interactives største satsning i år løbe rundt, så skal der sælges mere end 1,2 millioner Kane & Lynch spil.

Spillet har været på markedet, siden 14. november i USA, men ifølge Charlotte Lindberg Delran, er det endnu ikke muligt at sige noget om salget endnu.

Blandt andet fordi mange af de amerikanske butikker opererer med et koncept om, at kunderne har en frist til at returnere det købte spil, hvis ikke det lever op til forventningerne.

"Så det eneste vi kan sige lige nu, er at Wall Mart (USAs største discount kæde, red.) har indkøbt flere spil," siger Charlotte Lindberg Delran.

Blandede anmeldelser

Hun inviterer de fremmødte journalister ind til at teste det nye computerspil på spilkonsollen xBox, som Microsoft har stillet til rådighed for lanceringen af spillet. Første præmien er en splinterny xBox.

Indtil videre har anmeldelserne af det nye spil været blandet.

Websitet Gamespot er lidt lunken over det nye spil til Microsofts spillekonsol xBox 360. Spillet har en masse potentiale, men lever ikke helt op til forventningerne, lyder overskriften.

Men andre anmeldelser giver spillet plusser for den anderledes historie om lejemorderen Kane, der med en søns selvmord er tvunget ud i et kapløb med tiden for at redde resten af sin familie.

Og denne anderledes måde at fortælle en historie er det, som adskiller Kane & Lynch fra konkurrenterne, lyder det. Om det er nok til at sælge 1,2 millioner eksemplarer af spillet, er endnu uvist.

Læs interview med instruktøren bag Kane & Lynch:
"Det er det vi er gode til"

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S