Salesforce lancerer Facebook-klon til virksomheder

CRM-leverandøren Salesforce.com går i luften med en ny tjeneste, der minder om Facebook. Tjenesten skal booste salget i Danmark, hvor de ifølge IDC direktør Per Andersen ligger på en 7. plads.

Artikel top billede

"Alt i alt er det op ad bakke for Salesforce herhjemme," vurderer administrerende direktør Per Andersen, IDC.

Hurtigvoksende Salesforce forsøger at lokke nye kunder til dets hostede softwareløsning til kundehåndtering, eller Customer Relationship Management (CRM), med en ny tjeneste, der har Facebook-lignende funktioner.

Tjenesten lyder navnet Salesforce to Salesforce og giver blandt andet kunderne mulighed for at udveksle information og skabe ad hoc forretningsnetværk.

Dermed forsøger Salesforce atter at tage markante tendenser fra den private og forbrugerdrevne del af internettet og tjene penge på at brede lignende tjenester ud til erhvervslivet.

Minder om Facebook

I praksis kan Salesforce to Salesforce-kunder etablere fælles netværk, hvor de kan dele, opdatere og synkronisere information på stort set samme måde som venner på Facebook eller kontakter på LinkedIn gør det.

Salesforce to Salesforce kræver, at alle deltagere i de nye netværk abonnerer på tjenesten for at fungere, men softwareselskabet er sikker på det vil blive en succes på grund af dets store kundebase, som runder en million denne måned.

Ifølge Salesforce.com's vicedirektør for virksomhedsstrategi, Bruce Francis, har der længe været brug for en sådan tjeneste.

"Alle virksomheder har brug for partnere…Og du har konstant behov for at udveksle information med dem," siger han til Computerworlds amerikanske udgave.

Gartner: SaaS-CRM vinder frem
Med den nye tjeneste forsøger Salesforce at puste yderligere liv i den hurtigvoksende del af CRM-markedet, der er baseret på Software-as-a-Service (SaaS).

Ifølge it-analysehuset Gartner vil den slags tjenester øge omsætningen på det globale CRM-marked kraftigt i perioden fra 2007 til 2011.

Ifølge Gartner vil CRM-omsætningen runde 36 milliarder kroner på verdensplan i 2007 mod 33 milliarder kroner i fjor. Heraf står SaaS-løsninger for lidt mere end de fem milliarder kroner, og de hostede løsninger vokser dobbelt så hurtigt som resten af markedet.

Den absolut førende SaaS-leverandør på CRM-markedet er i dag Salesforce, men Gartner slår i rapporten fast, at selskabet kun kan forsvare den position, hvis Salesforce formår at forny sig på både produkt-, salgs- og applikationssiden, hvor konkurrencen skærpes i takt med at blandt andre SAP og Microsofts SaaS-alternativer vinder indpas.

Op ad bakke for Salesforce i Danmark

Hos it-analysehuset IDC fortæller administrerende direktør Per Andersen, at de danske virksomheder endnu ikke har kastet sig over produkterne fra Salesforce i stor stil.

"Der er endnu ikke kommet et markant gennembrud. Salesforce er stadig relativt små og sidder på tre procent af markedet. Det placerer Salesforce på en syvendeplads blandt CRM-leverandørene på det danske marked," siger Per Andersen.

Han fortæller, at Salesforce især møder kraftig modstand fra Microsoft CRM herhjemme. Derudover har han netop gennemført en analyse, der viser, at danske virksomheder tøver med at kaste sig over SaaS-løsninger.

"Så alt i alt er det op ad bakke for Salesforce herhjemme," vurderer Per Andersen.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S