Google lancerer rival til Microsofts Share Point

Søgegiganten Google går direkte til angreb på Microsoft Sharepoint, med selskabets nye system til online-gruppearbejde, Google Sites.

Artikel top billede

Med tilføjelsen af Google Sites øger Google sin appel til brugere af Microsoft Office.

Google Site bliver en del af Google Apps, samlingen af online produkter som er rettet mod studie og erhverv.

Særligt brugere af Sharepoint, Microsofts software til gruppearbejde, er målgruppen for Google Sites.

Selv om Sharepoint kan prale af nogle mere avancerede funktioner, er prisen for Google Sites nemlig særdeles konkurrencedygtig.

Vanen tro er det ganske gratis, med mindre man vælger Premium-udgaven med ekstra opbevaringsplads.

Bygger på iværksættere

I oktober 2006 opkøbte Google det tre år gamle iværsksætterfirma JotSpot, som havde satses på at lave et videreudviklet wiki-koncept.

Efter 16 måneders tilpasning til Googles platform er resultatet nu klar i form af Google Sites.

En stor del af holdet fra JotSpot har nemlig fortsat arbejdet hos Google, hvor integreringen af Googles andre produkter, som Google Docs, skulle helt på plads.

Mange formater

Med Google Sites bliver det muligt at oprette en hjemmeside, og bruge elementer fra andre af dele af Google Apps.

Det bliver således muligt at udgive dokumenter, regneark, præsentationer, video, kalender og filer direkte fra systemet.

Alt sammen kan henholdsvis være forbeholdt godkendte brugere, eller være tilgængeligt for alle, alt efter ens ønsker.

Eksempelvis vil et firma kunne bruge Google Sites som intranet med interne nyheder, blog, relevante formularer og regneark, billedgallerier fra messer og en feriekalender, hvor de ansatte selv skriver sig ind.

Brugerne kan vælge imellem en række skabeloner til siderne, men har endnu ikke yderligere kontrol over selve udseendet.

Der er dog planer om at udgive en API på lang sigt, men indtil da må man nøjes med at styre selve indholdet på siderne.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S